I slutet av februari kunde vi berätta att Konsumentverket efter att under en tid ha bedrivit ett tillsynsärende mot Trademax, nu planerade att vidta rättsliga åtgärder mot företaget. Orsaken var den prissättning som användes i Trademax nätbutik, där Konsumentverket menade att företaget felaktigt uppgav att priser som i själva verket var ordinarie pris, var kampanjpriser eller reapriser.
Anklagas för “fuskpriser” i nätbutiken
Detta gjordes genom att Trademax uppgav ett “rekommenderat pris”, som sedan jämfördes med det satta priset, följt av en upplysning om hur mycket kunden sparade på köpet.
Nu har även Konsumentombudsmannen (KO), som är en del av myndigheten Konsumentverket, fått nog av vad de kallar “Trademax fuskpriser”. Igår meddelade ombudsmannen att saken nu går vidare till Patent- och marknadsdomstolen.
“Det är systematiskt genomfört”
Men KO nöjer sig inte med att vilja förbjuda Trademax rekommenderade priser, som de menar “verkar vara påhittade” . De vill också att domstolen utdömer en så kallad marknadsstörningsavgift på 10 miljoner kronor mot företaget.
- Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. Det är systematiskt genomfört och ett sätt att lura i konsumenter att de gör fynd. Därför vill vi också att Patent- och marknadsdomstolen markerar genom en hög marknadsstörningsavgift, säger Kristofer Johannesson, processråd på KO, i ett pressmeddelande.
“Allt ska bort” var ingen utförsäljning
Myndigheten tar även upp en rad exempel på vad de reagerat på i Trademax nätbutik.
- Företaget påstår till exempel att kunderna sparar 5 700 kronor om de köper en matgrupp som företaget säger kostat 14 195. Problemet är att inget företag någonsin verkar ha sålt matgruppen för drygt 14 000 kronor. Genom att sätta ett för högt rekommenderat pris luras konsumenterna att tro att möblerna reas ut och att de gör en bra affär, skriver KO.
Uttryck som “lagerrensning” och “allt ska bort” ska enligt myndigheten ha använts utan att det rört sig om någon total utförsäljning - eller ens om att någon större del av sortimentet sålts till nedsatt pris.
Tidsbegränsad rea ska ha varit fejkad
En annan metod som Trademax enligt KO ska ha använt sig av är att påstå att kunderna endast har 24 timmar på sig att handla innan “kampanjen” är slut.
- På sajten fanns ett tidur som räknade ner; konsumenterna fick intrycket att de måste skynda sig att handla innan kampanjen tog slut. Men när 24 timmar hade gått började tiduret bara om nedräkningen, avslutar KO.