När domen mot Kissies reklaminlägg i sociala medier till slut föll i slutet av januari, trodde vi att härvan hade fått ett slut. Alla inblandade var överens om att det behövdes ett förtydligande för vad som gäller när företag gör reklam i sociala medier. Ett sådant hade nu kommit, och man kunde därför tro att saken var utagerad.
LÄS ÄVEN: Kissie fälls för smygreklam - hotas av vite på 100 000
Så är inte fallet, visar det sig nu. Konsumentombudsmannen, KO, har nämligen beslutat sig för att överklaga domen. Det skriver ombudsmannen idag i ett pressmeddelande.
“En delseger”
Orsaken uppges vara att KO endast ser utfallet av den förra domen som “en delseger”. Den innebar i korthet att två av Kissies inlägg som prövats av domstolen, fälldes då domstolen ansåg att de på ett tydligare sätt skulle ha märkts ut som reklam. Dessutom gick domstolen på KO:s linje och förbjöd omärkt reklam rent allmänt.
Det tredje inlägget som prövades, vilket bestod av ett inlägg på Instagram som hade märkts med orden “sponsored post”, friades dock av domstolen. Detta då Patent- och marknadsdomstolen ansåg att en sådan markering var tydlig nog.
LÄS ÄVEN: KO tar Kissie till domstol
"Det handlar om trovärdighet"
Det gör dock inte KO, som nu hoppas att även detta inlägg ska omfattas av ännu en fällande dom.
- Som följare måste man kunna veta om det influencern skriver är något personligt, självupplevt, eller om det är ett reklaminlägg som hon eller han får betalt för. Det handlar om trovärdighet och tydlighet, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen, i pressmeddelandet.
Vill få även bolaget fällt
KO är även missnöjda med att Kissies bolag, Tourn, i den förra domen helt friades från allt ansvar. Istället ansåg domstolen att det var influencern Kissie som gjort inläggen och inte hennes bolag. Konsumentombudsmannen menar istället att både influencern och företaget är ansvariga för marknadsföringen.
- Vi anser att även den som förmedlat uppdraget och tillhandahåller plattformen har ett ansvar för marknadsföringen. Det är viktigt att marknaden vet vad som gäller. Därför vill vi få Tourns ansvar prövat i en högre instans, säger Gunnar Wikström.
Vite kan bli tio gånger högre
Han hoppas nu på att en ny dom ska kunna ge nya besked.
- Det är viktigt för alla att vi får en praxis på området. Branschen behöver tydliga regler att luta sig mot, och följarna måste enkelt kunna se vilka inlägg som är reklam, säger han.
Men KO nöjer sig inte med att vilja granska även det tredje inlägget och att få Kissies bolag att stå till svars. De vill även att de vitesbelopp som Patent- och marknadsdomstolen dömde ut ska höjas kraftigt till en respektive en halv miljon kronor.
För att målet ska kunna prövas i en högre instans måste Konsumentombudsmannen dock först få prövningstillstånd av Patent- och marknadsöverdomstolen.