Ni som av någon anledning missat denna fantastiska knytkonferens kan läsa våra sammandrag ifrån Emeet 1, Emeet 2 och nu senast Emeet 3 som besöktes för första gången av vår evenemangs-korrespondent Christer Hägglund.
Varför grundarna bestämde sig för att lämna över evenemanget till oss tänkte vi att de själva skulle få berätta.
Emeet växer och frodas efter tre lyckade knytkonferenser. Vad fick er att lämna över fanan till oss på Ehandel.se?
Emeet har blivit en riktig succé, intresset hos besökare och sponsorer har skjutit i höjden och det finns enormt mycket roligt kvar att göra med Emeet! Samtidigt driver vi alla grundare minst ett företag var, vi är i extremt expansiva faser och våra företag kräver all vår tid och lite till. Ehandel.se är helt rätt partner för att nu ta över fanan för Emeet då de kan lägga ner den tid och kraft som krävs för att förverkliga all den potential som Emeet innehar! Vi har alla ett stort förtroende för att Ehandel.se kommer att göra detta fantastiskt bra, precis som vi alla är otroligt stolta över vad vi åstadkommit såhär långt!
Vad var bäst på senaste Emeet och har ni några tips till oss inför framtida evenemang?
Magnus Lundin:
Bäst är i vanlig ordning den otroliga transparens och den opretentiösa stämning som finns på plats. Alla är enade och kämpar för ett gemensamt syfte - Att utbilda och därigenom expandera hela (e)handeln. Om jag skulle ge er ett tips för framtida evenemang så är det att ha fortsatt fullt fokus på besökarna, och se till att hela tiden känna till vad de vill ha!Catharina Östlund:
Det bästa var helt klart att vi lyckades höja nivån på diskussionerna och att även en hel del större ehandlarna valde att komma, att man sett att Emeet var en bra arena att diskutera ehandelsfrågor på.
Jag är övertygad om att ni kommer att rodda framtida event i samma anda som vi velat uppnå. Och just andan med Emeet känns som en av de viktigaste parametrarna att fortsatt sträva efter, öppenheten och delnings-viljan.
Peter Höjman:
Bäst på senaste emeet var kvalitén på diskussionerna som höll en hög, jämn nivå. Gången innan var det helt ärligt lite si och så med den saken. Kul också att leverantörerna funnit sin roll och gav mer än de tog. Viktigaste tipset är att ständigt påminna de som ska komma på emeet att de förbereder sig. Inget är givet i förväg och det går inte att komma oplanerad för om alla gör det blir det inget emeet. Förberedelse, förberedelse och åter förberedelse från deltagarna är det som gör emeet.Rikard Westberg:
Ärligt talat så var det mest en känsla av att få allt på plats och det är svårt att koppla av som arrangör innan dagen är slut när det finns så många bitar som behöver falla på plats. På tre Emeet har jag nog sammanlagt inte varit på fler än tre sessioner. Jag hoppas på att kunna deltaga mer som ehandlare under framtida Emeet.
Jag startade trots allt hela den här konferensen för att jag ville diskutera e-handel med alla andra sköna e-handlare i landet, inte för att fixa fika, vinpaket eller sponsorpaket. Bli inte avskräkt nu, ni kommer få superkul med Arne, Magnus, Mattias och andra sköna sponsorer. Sponsorerna som är nödvändiga för att kunna genomföra Emeet har verkligen varit fantastiska och underlättat för oss. Jag hoppas att ni får möjlighet att fortsätta att jobba ihop med Klarna, Jetshop, Payson, Posten, Brightstep, Dibs, Skrill och andra som tillsammans har byggt Emeet ihop med oss.
Hur skulle er drömsession se ut under kommande Emeet, någon specifik e-handlare ni skulle vilja bolla idéer med eller något speciellt ämne som ligger er närmast om hjärtat?
Magnus: Jag ser personligen enormt mycket fram emot att få åka till Emeet som en av deltagarna och äntligen få tid att hålla en egen session! Min kommer med all sannolikhet att handla om den konservatism som finns inom traditionell handel och leverantörsleden för att försöka hitta lösningar på hur vi kan komma framåt där!
Catharina: Jag skulle tycka det vore fantastiskt om någon ikon inom ehandelsvärlden ville komma och prata lite förtroligheter. En sådan som Gudrun Sjödén, som var tidigt ute med ehandel, och som dessutom står för samma hållbarhetsvärden som jag gör vore kul att prata ehandel med.
Peter: Min drömsession är en session med Mikael Olander fd VD på CD on, numera VD på Bygghemma. Jag skulle vilja diskutera med honom om hur man skalar upp en ehandelsverksamhet från liten till riktigt stor. Vilka är de svåra besluten, vilka är fallgroparna, hur planerar man tillväxt mm
Rikard: Jag skulle gärna se mer om toner och bläck. Kanske kan man dedikera ett helt Emeet åt detta intressanta ämne. Eller strumpor. Strumpor är också kul!
En sista fråga, ni kommer väl på nästa Emeet?
Magnus: 10000% säkert! 🙂
Catharina: Självklart! Ser mycket fram emot att vara där som deltagare och hinna ta del av dagen på ett helt annat sätt.
Peter: Haha svårt att låta bli tror jag 🙂
Rikard: Ja, om ni bestämmer er för att köra en tonerspecial så kommer jag def att infinna mig! Annars också förstås, jag är verkligen glad för att det nu finns en etablerad samlingsplats för kunskapsspridning inom ehandel i sverige. Givetvis kommer jag att gå på nästa Emeet!
På tal om kommande evenemang så undrar ni kanske när nästa Emeet går av stapeln och vad det kan tänkas bjuda på. Vi ställde därför några frågor till vår egen Dan Nilsson som numera är Emeet-ansvarig.
För det första, varför har vi på Ehandel.se köpt Emeet. Vad är tanken bakom köpet?
Dan Nilsson: Vi har sedan starten tyckt Emeet varit ett fantastiskt evenemang. Dels är det gratis, dels är det så högt i tak och öppet för alla. Det är verkligen folkets evenemang. På många sätt försöker vi driva Ehandel.se på samma sätt. Vårt problem har dock alltid varit att vi saknar en egen fysisk mötesplats för våra medlemmar. Vi är duktiga på att diskutera på nätet, men det finns ingen naturlig fysisk mötesplats. Emeet löser detta problemet för oss och vi kan få synergieffekter mellan alla diskussioner och ämnen på Ehandel.se och diskussionerna på Emeet.
När det gäller Emeets koncept så har vi inga planer på att förändra det. Grunden kommer alltid vara att Emeet är en unconference där agenda och innehåll skapas av deltagarna, inte oss. Vi kommer att göra en enkätundersökning inom kort för att få feedback från deltagarna och utifrån denna kommer vi att försöka förbättra och finputsa detaljerna. Självklart vill vi även att evenemanget ska växa. Dels drömmer vi om 1000 deltagare på ett Emeet, men vi har även planer på regionala Emeet anordnade av våra medlemmar i samma anda som TED kör sina TEDx-evenemang.
En fråga som förmodligen många undrar över är om Emeet kommer fortsätta att vara gratis för e-handlare?
Ja.
När kommer nästa Emeet gå av stapeln och kommer det att hållas i Postens lokaler som tidigare?
Det första evenemanget i vår regi planerar vi till oktober i år, men inga datum är spikade än. Lokalfrågan är ej något som är löst ännu. Vi för en dialog med alla sponsorer och partners till evenemanget och hoppas på fortsatt stöd från dessa.
Vi vill avsluta med att tacka Catharina, Magnus, Peter och Rikard för att de lämnat över denna fantastiska knytkonferens i våra händer. Ytterligare information kring kommande Emeet kommer att publiceras på vår sida när det börjar närma sig. Vi hoppas kunna erbjuda alla e-handlare en fortsatt supertrevlig e-handelsträff kring glädjen att dela med sig. För att se hur roligt man har på Emeet rekommenderar vi detta bildgalleri.
Vi ses på nästa Emeet 🙂