Prettypegs, företaget som förfinar Ikea-möbler med egna möbelben och knoppar, blev kontaktade av Ikea Tyskland i augusti 2019. Möbeljätten bjöd in till ett samarbete som Prettypegs länge hade drömt om.
LÄS ÄVEN: Historiskt samarbete med IKEA: ”Vårt svar var ett självklart JA!”
Nu berättar bolaget att samarbetet med Ikea, och det faktum att pandemin ökade intresset för heminredning, blev ett magiskt framgångsrecept för Prettypegs.
Under 2020 ökade företagets försäljning med 40 procent, och landade nära 20 miljoner kronor samtidigt som resultatet summerades till 1,2 miljoner. Det rapporterar DiDigital.
Omsättningen ökade som mest just i Tyskland, och landet räknas nu in i de tre största marknaderna tillsammans med Sverige och USA. I Sverige sprids ordet om Prettypegs främst via influencers, egna kampanjer i sociala medier samt genom samarbeten med designers som får ta fram egna knoppar och ben.
Men trots att man har gynnats av pandemins effekter på samhället, har man ändå fått kämpa med en del utmaningar.
Den stora utmaningen sedan pandemin drog igång är produktionen. Vi ligger just nu på minus i lager och flera av våra fabriker har haft svårt att leverera på grund av corona, säger Jana Cagin, medgrundare och marknadschef på Prettypegs, till sajten.
Prettypegs har tidigare tillverkat sina produkter i Slovenien, Polen, Italien, Turkiet och i Kina. Men under året har man bestämt sig för att stänga ner den kinesiska produktionen, och koncentrera den i Europa.
Nu har vi flera nya fabriker som vi samarbetar med, och vi har gjort de första leveranserna därifrån i förra veckan. De känns lovande, fortsätter Jana Cagin.
Idag har bolaget tre heltidsanställda personer - en designer, en ekonomiansvarig och en logistikansvarig. Utöver det har man utvecklingskonsulter i Vietnam och Grekland och kundtjänsten har outsourcats till Filippinerna.
I år är målet att krossa 30 miljoner kronor i försäljning, och göra vinst på tre miljoner.