ANNONS

Knivar och olagliga kläder - kritiken mot Sellpy ökar: "Olyckligt"

Skärmdump SVT
Plattformen får ytterligare kritik i media.

Tjänstekläder från Polisen och Kriminalvården, som ska vara myndigheternas egendom, har sålts via den populära secondhand-plattformen Sellpy. Detta trots att Sellpys egna regler förbjuder försäljning av sådana plagg, visar en granskning från SVT.

Trots interna kontroller och uttalade regler mot försäljning av uniformer och säkerhetsrelaterade plagg, har flera annonser med kläder från rättsväsendet publicerats och lett till försäljning.

ANNONS

SVT:s granskning visar att plagg med tydliga logotyper och emblem från både Polisen och Kriminalvården har funnits till salu. Vissa har till och med indexerats under sökord som "Tillhör Polisen" eller "Kriminalvården". Det rör sig om ett tiotal fall där bland annat jackor, byxor och pikétröjor sålts, ibland som hela set.

Eftersom tjänstekläderna endast lånas ut till anställda och ska återlämnas vid avslutad anställning, är det olagligt att sälja dem.

Om man inte äger sina tjänstekläder själv är det typiskt sett ett brott att sälja dem, förklarar Gustaf Almkvist, universitetslektor i straffrätt, för SVT.

Även Sellpy riskerar att begå brott genom att hantera och sälja stöldgods, vilket kan klassas som häleri, enligt Almkvist.

En tidigare anställd vittnar om hög arbetsbelastning och ett internt poängsystem som prioriterar tempo, vilket kan leda till att otillåtna varor slinker igenom kontrollerna.

Både Polisen och Kriminalvården uttrycker oro över försäljningen. Zlatko Dugandzic vid Kriminalvården kallar det "beklagligt" och lovar att se över rutinerna. Polisen meddelar via sin presstjänst att de ser allvarligt på det inträffade, även om de inte anser att det är ett utbrett problem.

Sellpy svarar

Sellpy har avböjt en intervju men kommenterar skriftligen till SVT. Företaget betonar att deras regler och utbildningar tydligt förbjuder försäljning av säkerhetsrelaterade plagg. De medger dock att misstag har skett:

I några fall har missar trots det skett, och produkten har publicerats på sajten, skriver Sellpy. De förklarar att sådana annonser ofta upptäcks och tas bort innan försäljning, men att det i vissa fall inte skett.

Företaget beskriver det inträffade som "olyckligt" och något de "tar på största allvar". Sellpy framhåller att de hanterar enorma volymer och att misstag tyvärr kan ske. För att minimera risken framöver uppger de att flera initiativ pågår:

Vi arbetar just nu med ett flertal initiativ, bland annat att intensifiera våra interna utbildningar samt förbättra systemstöd och kontrollfunktioner, avslutar Sellpy i sin kommentar till SVT.

Kniv på köpet

SVT:s granskning kommer bara någon dag efter att Expressen rapporterat om en mamma som beställde en barnjacka till sin åttaåriga dotter från Sellpy. När dottern skulle använda jackan upptäcktes en butterflykniv och en nässprej i jackan. Mamman blev bestört och kontaktade både företaget och polisen. Polisen bad henne dock att skicka tillbaka kniven till Sellpy, som i sin tur ville ha tillbaka jackan för att genomföra en intern undersökning av hur föremålen hamnat där.

Även i detta fall har Sellpy beklagat det inträffade, beskrivit det som ett "mycket olyckligt fall" och hänvisat till sina interna rutiner för kontroll av varor, samtidigt som de medgett att misstag tyvärr kan ske. De uppger att en intern utredning pågår och att de har kontakt med kunden.

LÄS ÄVEN: Sellpy svarar - så ska de gottgöra kunderna: "Vår viktigaste tillgång"

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.