ANNONS

Knifeo räds inte knivskarp konkurrens på nätet

Knifeo räds inte knivskarp konkurrens på nätet

I veckan lanserades Knifeo, en ny nätbutik med ambition att bygga marknadens bästa specialbutik för köksknivar.

ANNONS

Knifeo.com är en ny e-handel grundad av Thomas Wigen Sjöbacken som har en lång erfarenhet från handeln i Norge och Sverige, samt 15 års erfarenhet med försäljning av köksknivar. Knifeo är dock hans första e-handelsprojekt även om han tillsammans med två, av totalt fyra delägare, haft mindre roller i e-handelsetableringarna av Järnia i Norge och Sverige.

Förutom att Thomas har en stor inblick i hur marknaden med köksknivar fungerar efter alla sina år i branschen, är det också ett stort personligt intresse. Att det råder hård konkurrens inom just köksknivar på nätet är dock inget han räds över.

– I Sverige är konkurrensen tuff, kanske tuffast i hela Europa. Lyckas vi i Sverige finns goda förutsättningar att lyckas även i andra länder. Vi har som ambition att bygga marknadens bästa knivbutik på såväl sortiment som på content. Nu i början har vi många duktiga svenska aktörer att tävla mot, och vi förstår att det kan ta tid att hinna ikapp. Vi tror emellertid att vi genom en bra kompetens i vår ägargrupp är väl rustade för att lyckas i flera länder vilket är viktig för att nå vår målsättning, säger Thomas Wigen Sjöbacken.

Tror på nischade aktörer

Knifeo har sitt kontor och lager i Varberg och kommer till en början att inrikta sig på matintresserade kunder i Sverige, Danmark och Norge. Men ambitionerna är större än så.

– Köksknivar är en produkt där kundens preferenser och användning inte skiljer sig avsevärt om du använder den i Sverige, Tyskland, Spanien eller Grekland. Produkterna finns i alla hem, i alla länder och har en karaktär som gör den effektiv att hantera logistisk. Knifeo har en långsiktig europeisk ambition med sin etablering, säger Thomas Wigen Sjöbacken.

Han tror också att lite mer nischade nätbutiker går en ljus framtid till mötes, och här hoppas man att vara med och bidra.

– Vi bygger vårt bolag på en framtidstro som handlar om att en stor del av e-handelns tillväxt kommer att präglas av fler specialiserade och nischade aktörer. Det är inte alla kunder som vill handla i svårnavigerade och nätbaserade supermarkets. Vi hoppas vara en del av den utvecklingen under de kommande åren, säger Thomas Wigen Sjöbacken.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap