Så mycket drar Pernilla Wahlgren och Sofia Wistams podcast in.
Fler och fler profiler startar podcast, vilket kanske inte är så konstigt. Nyligen släpptes en rapport som visar att annonsörerna i allt större utsträckning satsar på reklam i podcasts och att förtroendet för podcastkreatörer är högre än influencers på sociala medier. Något som också har gett utdelning för podcastkreatörerna. Nyligen kunde Influens rapportera om hur duon bakom “Måndagsvibe” tjänade miljoner på sin podcast förra året.
Så går det för Wahlgren & Wistam
Nu redovisar ännu en podcast extra klirr i kassan. Wahlgren & Wistam drivs av profilerna Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam, en podcast som hittills släppt över 470 avsnitt. Nu har Influens tagit del av årsredovisningen för det gemensamma bolaget, och det är inga små summor som de två profilerna kan unna sig.
Förra året drog podcasten in över 4,7 miljoner kronor, vilket ändå var en minskning från föregående år, då nettoomsättningen landade på 5,9 miljoner kronor. Även rörelseresultatet backade med omkring miljonen, från 5,3 miljoner kronor till 4,3 miljoner kronor. Men med relativt låga utgifter och en stabil intäktshistorik, kan bolaget ändå bevilja en rejält saftig utdelning.
Enligt årsredovisningen föreslår styrelsen en utdelning på 3,6 miljoner kronor, vilket motsvarar 7200 kronor per aktie.