Betalbolaget Nets har undersökt klimatsmarta leveransalternativ i e-handeln, samt konsumenternas inställning till dem. Enligt den färska undersökningen så tycker drygt hälften av svenskarna att det är viktigt att webbutikerna bryr sig om klimateffekten. Samtidigt har de största webbutikerna minskat på sina klimatsmarta leveransalternativ.
Vi har fortfarande en lång väg att vandra när det gäller att minska klimatavtrycket inom e-handeln, framför allt vad gäller paketering och leveranser. Det är mycket luft och plast som transporteras och relativt få konsumenter får ens möjlighet att välja klimatsmarta alternativ som exempelvis fossilfri leverans, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.
Konsumenterna är dock förstås inte heller alltid klimatsmarta.
Inte ens hälften väljer dessa typer av alternativ när det väl erbjuds, men däremot sticker både äldre och kvinnor ut som förebilder, säger Patrik Müller.
"20 största webbutikerna"
När det kom till kritan var de i målgruppen 18-29 år sämst på att faktiskt välja klimatsmarta alternativ. Men vad händer då med nätbutikernas utbud av leveransalternativ? Enligt Nets ser man alltså en minskning på området.
Undersökningen bland de 20 största webbutikerna i Sverige visar att andelen som har eller uppger miljövänlig leverans minskar jämfört med 2021. Då var det en dryg tredjedel (7 av 20), jämfört med en fjärdedel just nu (5 av 20). Endast någon enstaka har klimatsmart leveransalternativ förvalt, skriver Nets.
Men det finns förstås stora e-handlare som är duktiga på området.
Det finns några stjärnor i topplistan, och Lyko är återigen bäst i klassen med hela åtta leveransalternativ där samtliga är fossilfria. Att samtliga på topplistan ska erbjuda möjligheten till åtminstone ett klimatsmart leveransalternativ och även kommunicera detta känns som en självklarhet 2024. Risk finns att vi annars kommer få se lagstiftning inom området, frågan har tidigare utretts och resulterade i ett förslag till regeringen om att reglera detta, säger Patrik Müller.