Klimatet är som bekant en megautmaning globalt. Och näringslivet är nu i full färd med att ställa om mot en mer hållbar profil. Det gäller förstås inte minst e-handlare och logistikbolag. Vi har i en rad artiklar berättat om satsningar på eldrift.
Flera aktörer, bland annat Apotea, har inlett samarbeten med svenska Einride, som tillverkar ellastbilar, varav en del modeller är självkörande. Samtidigt meddelade Lyko nyligen att de nobbar DB Schenker och Postnord. E-handlaren tycker att de är för fossilberoende i dagsläget.
Men som Ehandel Plus rapporterade på måndagen har Schenker nu investerat i en ellastbil som ska transportera gods och varor inom Umeå kommun.
Hanna Svebring, marknadschef för DB Schenker-marknaderna Sverige, Danmark och Island, berättar nu mer om lastbilssatsningen. Hon börjar med att avslöja att den kan köra upp till 20 mil på en laddning. Det är i paritet med Einrides lastbilar som uppges köra 22 mil på en laddning. Det tar därtill runt en och en halvtimme att ladda lastbilen i Umeå, med en snabbladdare med en styrka på 130 kilowattimmar.
Varför gör ni den här satsningen?
Sedan flera år tillbaka jobbar vi på DB Schenker med att framtidssäkra våra transporter, det vill säga hitta lösningar som på sikt ger helt utsläppsfria transporter. El är en viktig pusselbit i den här utvecklingen. Vi har sedan tidigare ett antal helelektriska paketbilar i vårt nätverk men det är först nu som distributionsbilar börjat serieproducerats, säger Hanna Svebring och fortsätter:
I Göteborg har vår samarbetspartner TGM kört en prototyp från Volvo i ett par år och vår samarbetspartner Godstransportservice i Umeå är först ut med Scanias nya bil 25 P. Vi kommer snart ha fler helelektriska distributionslastbilar i vårt nätverk.
Är eldrift framtiden? Eller hur ser ni på andra tänkbara förnybara drivmedel såsom HVO och vätgas?
Ja, vi tror att el och elektrobränslen är framtiden. DB Schenker har till exempel lagt en order på 1 500 Volta Zero, helelektriska lastbilar. Biobränsle som HVO och biogas är ett alternativ i dagsläget, men det finns inte tillräckligt med HVO för att försörja hela vår fordonsflotta. Efterfrågan på världsmarknaden ökar och prisutvecklingen är volatil. Vi ser biobränslen som en interimslösning. Vårt mål är att bli helt utsläppsfria.
Vad ser ni för risker med att förlita er på eldrift? Elpriserna är ju rekordhöga nu.
Det finns risker med alla drivmedel. Priset på el är högt, men detsamma gäller diesel och HVO. Det kommer mycket ny lagstiftning från EU som kommer göra det mer ekonomiskt försvarbart att välja de miljömässigt bättre alternativen.
Vi fokuserar på att minimera eventuell påverkan på vår kvalitet, påverkan på kör- och vilotider samt suboptimering av vårt nätverk. Externa risker är tillgång på förnybar el, ladd-infrastruktur, begräsningar i elnätet och på sikt tillgång till vätgas.
Nettonoll-utsläpp till 2040
Vi har även fått svar från Amazon Sverige. Men de vill inte låta en specifik person uttala sig. Istället ber de oss ange en ”talesperson från Amazon”. Vi tolkar det därmed som att detta är ett uttalande som företaget som helhet gör, eller åtminstone Amazon Sverige:
Klimatet är en av vår tids största utmaningar, och en otroligt viktig fråga för hela e-handelsbranschen. Vi har alla olika sätt att ta itu med detta, men vi välkomnar alla initiativ som syftar till att minska påverkan på miljön.
Vad har ni tagit för initiativ på transportsidan för att minska era klimatutsläpp?
I Sverige har våra sista milen-transportörer antingen blivit fossilfria eller gett löfte om att bli fossilfria, och vi har även introducerat elcykel-leveranser i stadsmiljö tillsammans med Airmee. Vi har ett nätverk av Amazon-lager över hela Europa, vilket gör det möjligt för oss att utveckla effektiva transportalternativ för mellanmilsleveranser genom att konsolidera volymer. Vi använder också sjöfrakt för att minska vårt koldioxidavtryck.
Amazon framhåller även att man 2019 var med och grundade Amazon Climate Pledge. Syftet med satsningen är att omvandla jättens nuvarande infrastruktur – för att nå målet om nettonoll-utsläpp.
Vårt mål är att leverera 50 procent av Amazons leveranser med nettonoll koldioxidutsläpp senast 2030, och att uppnå nettonoll koldioxidutsläpp till 2040.