ANNONS

Klick-krisen: AI-sök slår hårt mot trafiken - dags för LEO?

Magnus och Johannes
Eller räcker traditionell SEO?

AI-teknikens framfart förändrar spelplanen för sökmotoroptimering (SEO). Två svenska SEO-experter, Johannes Trolin och Magnus Äng, delar med sig av sina insikter om hur AI-tjänster som till exempel ChatGPT påverkar SEO-landskapet.

I dag såg jag begreppet LEO för första gången, som står för LLM + Engine + Optimisation, berättar Magnus Äng för Ehandel.

Men är det dags att överge SEO för LEO? Inte riktigt. Den röda tråden i experternas analys är nämligen att traditionell SEO fortfarande är grundläggande, men att nya strategier och fokusområden krävs för att lyckas i en AI-dominerad sökmiljö. Dessa råd följer vår nyligen genomgående analys i samma ämne.

LÄS ÄVEN: Experterna: Så rankar du högst hos AI - "många saknar djupet"

En av de närmast omedelbara effekterna är Googles AI Overview (AIO), som redan lanserats i stora delar av världen. AIO ger användare svar direkt i sökresultatet, vilket minskar behovet av att klicka sig vidare till webbplatser. Johannes Trolin påpekar att:

ANNONS

Förekomsten av AIO har potential att vattna ur mycket av värdet från en generell synlighet i söket, i och med att Google allt mer försöker svara på sökarens frågor utan att användaren lämnar Googles ekosystem, säger han.

Detta gäller främst informationsrelaterade sökningar. Trolin tillägger dock att organiskt sök på kommersiella och transaktionella sökningar än så länge är "relativt oförändrat, så där är värdet fortsatt högt".

Magnus Äng bekräftar denna trend och nämner att:

Google AIO och andra AI-drivna sökmodeller visar färdiga svar direkt i SERP:en. CTR sjunker och vi måste alla förändra våra strategier.

Han hänvisar till studier som visar på klickfrekvenser som är "50 procent lägre än vad vi är vana vid."

Trots dessa förändringar betonar båda experterna att grundläggande SEO-principer fortfarande gäller. Johannes Trolin säger:

SEO-arbetet påverkas faktiskt inte särskilt mycket av de nya kanalerna. Den största anledningen till det är att metoderna för att synas väl i AI-sök ofta är precis samma som används för att synas väl i det organiska söket.

Han rekommenderar dock att man fokuserar extra på "Digital PR" och att "optimera informationen om ditt bolag överallt där det är möjligt".

Magnus Äng instämmer och betonar vikten av att "tänk ämnen och sammanhang före sökord". Han menar att AI bryr sig mindre om exakta sökord och mer om "kontext, kopplingar mellan begrepp och auktoritet". Han poängterar att Google E-E-A-T (Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet) blir viktigare än någonsin.

Johannes Trolin spekulerar i att AI-sök kan komma att "korta ner sökresor ordentligt" och ge användare all information de behöver i en och samma sökruta, vilket kan leda till färre klick men högre konverteringsgrad.

Han belyser skillnaderna i sökresorna genom att presentera ett exempel där användare söker efter en ny ugn med hjälp av det traditionella sökbeteendet jämfört med en sökresa i en AI-sökruta. Han säger att:

AI-sökresan kan leda till betydligt mindre trafik, men när användaren väl landar på din webbplats så är hen redan väl informerad och mer redo att konvertera. Det är i så fall väldigt positivt för dig om du säljer ugnar.

Magnus Äng lyfter fram vikten av att bygga ett starkt varumärke:

Efter 20 år där man har lyckats skapa mycket affärer med trafik från Google så kommer en ny fas där värdet av att ha ett starkt varumärke bli allt viktigare.

Han tipsar också om att satsa på videoinnehåll och interaktiva format för att sticka ut i AI-bruset.

Den nya tekniken kräver uppenbarligen viss anpassning men genom att kombinera traditionella SEO-metoder med nya strategier kan man tydligen nå framgång även i AI-åldern, om vi får tro experterna.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se