Herrmodehandlaren Care of Carl firar nya triumfer. Under juni har man för första gången passerat 400 miljoner kronor i omsättning, dessutom lönsamt, på rullande 12 månader.
Förklaringen stavas: Internationell expansion och att det dressade sortimentet fått sig ett rejält uppsving igen här hemma i Sverige.
Under hösten 2020, mitt under härjande pandemi tog vi beslutet att flytta till större lokaler för att göra oss redo för att gasa i framtiden. Samtidigt öppnade vi den tyska butiken, och ett år senare öppnade vi upp för försäljning i resterande europeiska länder. Gensvaret för vårt kurerade urval av premiumvarumärken har varit mycket positivt, vilket gjort att vi lyckats passera 400 miljoner. Vi är också stolta över att fortsatt växa med god lönsamhet, säger Mathias Ekström, vd på Care of Carl i ett uttalande.
Care of Carl fyller 12 år i år och har hunnit växa till över 100 anställda. De har alltid nischat sig mot premium- och lyxvarumärken och det betalar sig lite extra just nu, när restriktionerna skrotats. Bland det som sålt extra mycket för stunden nämns bland annat randsydda skor och konfektion.
Efter två år med begränsad tillvaro verkar kunderna vilja ta igen missad tid, framför allt när det kommer till sociala event som student, bröllop och andra festligheter, vilket tydligt återspeglas via den kraftiga ökningen på den dressade delen av vårt segment. En del där vi i grunden är starka sett till vårt arv, och glada att kunna uppmuntra till val av plagg som är lika aktuella idag som imorgon, säger Mathias Ekström.