Discshop är en av pionjärerna i svensk e-handel. Bolaget grundades 1999 och blev tillsammans med konkurrenter som Cdon och Ginza starka på affärsmodellen att sälja musik, film och spel.
Men förra veckan tog det slut. Discshop avyttrades av ägaren Adlibris och Cdon festade på varulagret och domäner. Men varför begravdes klassikern? Vid en närmare titt ser man nämligen att Discshop visserligen tappat en del i omsättning genom åren, men samtidigt varit stadigt lönsamma.
Under 2020 omsatte man nästan 60 miljoner kronor, en svag ökning från året innan, och resultatet landade på 6,4 miljoner kronor. Så varför valde Adlibris att lägga ned en till synes hälsosam affär?
Discshop har skänkt mycket glädje till våra kunder genom åren. Men i samband med vår nya strategi, där vårt fokus är på böcker, har vi beslutat att inte genomföra de investeringar som vi bedömer behövs för att fortsätta vara framgångsrika inom segment film och tv-spel, var den officiella förklaringen från Jonas Karlén, vd för Adlibris.
Det finns ingen anledning att misstro den. På en marknad där vi i allt högre grad strömmar vår underhållning via prenumerationstjänster är det långsiktigt svårt att bygga en affär som lutar sig helt mot att sälja skivor i olika former. Discshop hade kunnat behöva bredda sig ordentligt för att vara framgångsrika även på längre sikt. Titta bara på Cdon som styrt om helt och blivit marknadsplats.
"Vill inte gå in på varför"
Adlibris själva vill inte heller utveckla exakt vad som ligger bakom nedläggningen. Eller vad för investeringar som krävdes. Inte heller vill man berätta hur många som drabbas av avyttringen av Discshop.
Med tanke på att försäljningen av Discshop är genomförd vill vi inte kommentera investeringar eller vår uppgörelse med Cdon. Vi för just nu dialog med berörd personal, skriver Elias Vieglins, kommunikationsansvarig på Adlibris, i ett mail till Ehandel.
Faktum är att inte ens Cdon, som alltså plockade på sig varulagret och domäner, vill säga något om affären. Inte ens varför man valde att enbart köpa inkråmet och lämna varumärket och övriga bolaget därhän. Men klart är att man blev en gammal konkurrent fattigare och dessutom fick deras kunder ompekade till den egna sajten.
Vi vill inte gå närmare in på varför vi inte valde att köpa varumärket och bolaget mer än att vårt fokus är att fortsätta bygga Nordens största marknadsplats, säger Pelle Bergqvist, marknadschef på Cdon, till Ehandel.