Med varumärken som Mat.se, Willys, Hemköp och Middagsfrid har Axfood en e-handelsportfölj som överskrider det mesta inom den svenska livsmedelsbranschen. Samtliga fyra varumärken har sina egna e-handelssatsningar, och under året har vi fått ta del av ett antal nyheter om Axfoods olika projekt på onlineområdet.
Men även om de olika märkena kan tyckas jobba var för sig, så finns det en gemensam plan i bakgrunden. I en exklusiv intervju med Ehandel.se berättar Axfoods vd Klas Balkow om hur hans företag ser på att sälja online och vad som väntar runt e-handelshörnet.
"Gemensam agenda i bakomvarande led"
Han tycker att Axfood har en “bred” e-handelsstrategi med matkedjor som arbetar på olika sätt när det kommer till att anamma den digitala handeln.
- Den stora synergin vi har är ju i bakomvarande led där vi jobbar tillsammans med logistik, affärsutveckling och så vidare. Så vi har lite olika anslag när det gäller vårt kundmöte, men vi har en gemensam agenda i bakomvarande led, säger han till Ehandel.se.
Varför är det en bra strategi med flera olika märken?
- Vi har lite olika förutsättningar. Om du tar Hemköp och Willys som exempel, så har man ett butiksnät som man jobbar tillsammans med, det vill säga så kallade omnikanalslösningarna där du som kund kan välja om du vill få dina varor hemskickade eller om du vill hämta upp dem i butik. Tar du Willys som exempel så väljer över 50 procent av dem som e-handlar att hämta ut sina klickade matvaror i butik.
- Tar du sen Mat.se som inte behöver ta hänsyn till stora affärssystem eller våra butiksnät, kan de ju vara mer agila och snabbfotade. De kan testa och lära och se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det drar vi sedan lärdom av i hela koncernen, så det finns stora fördelar med att jobba lite olika, fortsätter Klas Balkow.
"Vet inte vilken del som vinner mark"
Nyligen släppte Svensk Digital Handel nya siffror över e-handeln med dagligvaror. Trots kraftig tillväxt har den under det senaste året bara stått för någon enstaka procent av all handel med livsmedel som sker i Sverige. Och den som hade hoppats på ett ordentligt uppsving under 2018, lär tyvärr bli besviken.
LÄS ÄVEN: Så många miljarder omsätter nätmaten i år
Trots en förväntad ökning på 24 procent kommer dagligvaruhandeln på nätet nämligen att ligga kvar på en andel på omkring 2 procent.
- Vi har en andel i den här säljkanalen som man ju måste säga är relativt liten. Och det gör också att vi måste vara ödmjuka inför att vi inte riktigt vet vilken eller vilka av de här delarna som kommer att vinna mark. Kommer det att vara en prisfråga? Då har vi Willys med sina låga priser. Eller kommer man att vilja betala för mer service, som en del aktörer pratar sig varma för? Vi är breda i vårt anslag och kommer naturligtvis att följa utvecklingen.
På frågan om vad Klas Balkow själv tror är den mest troliga utvecklingen, blir svaret att det kommer att vara en “mix”. I dag är det enligt Svensk Digital Handel i första hand barnfamiljer i storstadsområden som väljer att e-handla sina matkassar, helt enkelt för att de vill få tid till annat.
"Vi är i en lågmarginalbransch"
Klas Balkow tror även fortsättningsvis att köpmönstret kommer att skilja sig åt mellan städer och landsbygd, och han ser också framför sig att priset kommer att vara en avgörande faktor för många.
Kommer de fysiska matbutikerna att finnas kvar om till exempel 20 år?
- Jag tror att inom en överskådlig framtid så kommer vi att ha kvar våra butiker, och det gäller framför allt butiker som säljer mat. Frågan är ju hur stor andel e-handeln kommer att ta och det är svårt att sia om. I dag handlar 98 procent i butik trots att vi nu har det här e-handelserbjudandet, säger Klas Balkow.
Att vi ibland sent bestämmer oss för vad vi vill äta, eller behöver inspiration och hjälp, gör enligt Axfoods sätt att se på saken att butikerna fyller ett tydligt syfte.
Är det därför e-handelsutvecklingen inom livsmedel går så sakta jämfört med inom andra områden?
- Ja, men jag tror att du kan också se en annan dimension i det och det är att i en del andra kategorier, var ju priset en faktor. När nätet kom så gick priset ner. Vi är i en lågmarginalbransch där priset redan är pressat och hos de aktörer som varit tidigt ute har det varit andra faktorer än priset som har påverkat.
Handlar färdiga middagskassar
Inom livsmedelshandeln på nätet brukar man skilja mellan det som kallas lösplock - det vill säga att kunden själv väljer ut vilka varor som ska ligga i den färdigpackade kassen - och de färdiga middagskassarna, där kunden får ta del av varor till en färdig veckomeny. De senaste månaderna har de färdiga middagskassarna backat medan lösplocket har fortsatt att öka.
LÄS ÄVEN: Prognosen föll samman men lösplocket ökade med 38 procent
Klas Balkow hör enligt egen utsago själv till gruppen som tycker att det är svårt att bestämma vad de ska äta samma kväll, varför han tycker att de färdiga middagskassarna fyller en viktig funktion.
- Jag slipper att fundera på vad jag ska äta och får samtidigt hjälp av någon som har tänkt till och är jätteduktig på att göra goda recept, motiverar han, och fortsätter:
- Det är ju ett antal middagar, men sen kompletteringshandlar jag och min familj därutöver i butik. Så jag gör nog lite som de flesta gör.
Med Willys och Hemköp täcker Axfood olika geografiska områden. Hemköp har hittills främst koncentrerats till större städer medan Willys i högre utsträckning har rullats ut på landsbygden.
"Har en marknadsandel på 20 procent"
Om det blir ett bredare e-handelssortiment, ett större geografiskt område eller något helt annat som blir Axfoods nästa steg, återstår att se. Men Klas Balkow menar att han och hans personal är redo att styra företaget dit utvecklingen för det.
- Framtiden får ju sia om vilka koncept som flyger och vilka som går trögare. Och det kommer vi ju att dra lärdom utav.
Tycker du att det är en utmaning för Axfood att hänga med i den här utvecklingen?
- Jag tycker att det är en väldigt spännande tid vi har framför oss. Vi har haft en period där jag som kund ofta har valt att handla i den butik eller de butiker som ligger nära mig. Nu får ju många ett bredare alternativ och det är klart att det skapar nya möjligheter. Axfood har en marknadsandel på 20 procent och vi tycker förstås att det här är väldigt spännande, avslutar Klas Balkow.