Vi har tidigare rapporterat om en något delad inställning till Amazons ankomst till vårt avlånga land. Vissa är glada att de äntligen är här, medan andra är desto mer skeptiska. Nu har Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski gjort sin röst hörd i frågan.
Det är på mikrobloggen Twitter som han levererar svidande kritik mot svenska medier. Han inkluderar även en artikel från Sveriges Radio, med ett ljudklipp från Ehandels intervju med Amazons Alex Ootes, i sitt inlägg.
Enda anledningen till att Amazon skulle lyckas i Sverige är det massiva okritiska reklamutrymme som svenskt media ger dem! Spaltmeter och eter värt 100-tals miljoner av annonskronor. När rapporterade SR senast om Apotea, Sportamore eller CDON:s erbjudande? frågar han sig.
Nyfikenheten kring Amazons intåg har varit stor både i handelsbranschen och mediebranschen. Det rapporteras friskt om den amerikanska e-handelsjätten, som nu alltså gör sig redo att öppna de digitala portarna även på svensk mark.
Amazon lanserade i maj i år en betaltjänst som närmast ser ut som en kopia på Klarnas fakturatjänst. Den har sjösatts såväl i Norden som Tyskland, Schweiz och Österrike.
LÄS ÄVEN: Just nu: Amazon laddar för Sverige – kopierar Klarna