ANNONS

Klarnas VD besvarar kritiken i SvD Börsforum

Klarnas VD besvarar kritiken i SvD Börsforum

I går eftermiddag kavlade Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, upp ärmarna och grävde ner sig i kommentarfältet i SvD Börsforum. Detta efter att SvD publicerat en artikel om att företaget granskas av Konsumentverket och att många kunder klagat på att de aldrig fått sina fakturor innan en påminnelseavgift dimper ner i brevlådan.

ANNONS

Klarna tar uppenbarligen kritiken i SvD:s artikel på allvar och Sebastian erkänner att de gjort vissa saker fel. Övergången till e-postfakturor var exempelvis inte helt genomtänkt och idag har företaget kompletterat med SMS-påminnelse som en extra åtgärd.

Att företaget skulle satt i system att skippa fakturor och sen skicka påminnelser med avgift förnekas dock bestämt.

E-faktura pĂĄ gĂĄng

En av de mer intressanta sakerna som Sebastian nämner är att Klarna jobbar med att införa e-faktura, även om något datum inte skall vara satt. I framtiden kan alltså kunderna kanske få fakturan direkt in i Internet-banken, vilket borde ta bort alla problem med leveransen.

Det är nämnvärt, och förmodligen smart, att en VD för ett stort företag som Klarna sitter och besvarar arga nätkunder sent på en onsdag. Risken är dock att det hettar upp stämningen.

I dag har SvD publicerat en uppföljning, med rubriken "Läsare: Vi undviker bolag som använder Klarna", till gårdagens artikel. En artikel som, enligt Sebastian, Klarna ej fått bemöta. I artikeln fortsätter nätkundernas kritik mot Klarna och en e-handlare uttalar sig om att de bytt betalleverantör på grund av Klarnas affärsmetoder.

Svensk Digital Handel oroade

Svensk Handel och Svensk Digital Handel sägs även de ha en dialog med Klarna om deras affärsmetoder. Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, har följande kommentar till SvD:

– Vi har redan fört samtal med Klarna och med Kronofogden men dessa kommer att intensifieras efter det här, säger han och påtalar att det här riskerar att påverka näthandeln i stort. Det är lätt att det blir en tappad kund. Då är det lätt att den kunden inte handlar vidare på nätet. Men vi har frågan uppe på bordet nu.

Klarnas VD som redan gått varm i SvD Börsforum skriver bland annat följande om dagens artikel:

"När det gäller dagens artikel måste jag säga att idag är det sorg blandat med frustration. Sorg över det faktum att det finns kunder där ute som inte är nöjda med det vi gör och att de problem med e-post fakturor vi hade under hösten gett ett så negativt bestående intryck hos dessa kunder. Det är alltid ett misslyckande när en kund är missnöjd eller haft en dålig upplevelse av Klarna!

Frustration över att Svenska Dagbladet idag uppenbarligen inte bemödat sig med att skriva en opartisk artikel, de uppgifter man erhållit har man publicerat rakt av utan att kontrollera de med oss och inte gett oss någon möjlighet att bemöta kritiken. Trots att vi vid flertalet tillfällen påpekat att vi finns tillgängliga och i artikeln ovan finns därmed direkta fel."

Sebastian fortsätter med att delge siffror kring återköp och kundnöjdhet. Hans fullständiga svar finner ni här i SvD Börsforum.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se