ANNONS

Klarnas Sverigechef i stor intervju - därför lockar de med 18 miljoner

Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna

Avslöjar satsningen som ska ta branschen med storm.

ANNONS

Klarna har spenderat det senaste året på att bredda sin affär. Fintechbolaget vill inte längre "bara" vara en leverantör för betalningslösningar, utan även erbjuda andra tjänster, som till exempel marknadsföring, för handlare. De kallar det själva för att de vill vara "en tillväxtpartner".

För att uppmärksamma detta lite extra kommer man nu att lansera Klarna Growth Awards, där fyra handlare i Sverige, Danmark, Norge och Finland, alltså totalt 16 stycken, kommer att prisas i kategorierna: "Sustainability", "Innovation", "Rising star", och "Small Business. Vinsten? De får dela på 18 miljoner kronor i marknadsföringsvärde, i form av skräddarsydda tillväxtpaket.

Vi vill titta på hur vi kan jobba mer som en tillväxtmotor för våra handlare, i den bemärkelsen att vi tittar på olika lösningar som vi dels köper och dels utvecklar själva. Vi hjälper dem  att effektivisera sin marknadsföring och ger dem möjlighet att exponera sig i Klarnas värld. Vi vill vara ett komplement till Google och Facebook, där väldigt mycket av e-handlarnas pengar läggs, som kundanskaffningskällor. Där har vi en roll att spela, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, till Ehandel.

Det här är förstås också en spännande trestegsraket för Klarna. Dels kan man skaffa sig en fördel gentemot betalningskonkurrenterna genom att försöka bli en partner på flera områden. Dels kan man fånga upp mindre handlare tidigt - och får man handlarna att växa, ja då växer Klarnas intäkter med dem.

Det finns med andra ord stor potential i att bygga upp en framgångsrik, mer komplett plattform. Det är säkerligen något flera e-handlare kan tänkas uppskatta, om man vill ha färre leverantörer.

Eftersom vi breddar verksamheten och investerar väldigt mycket i bland annat hållbara betalningar så blir marknadsbenet allt viktigare. För att belysa potentialen i det så lanserar vi Growth Awards, för att uppmärksamma handlare som gjort något bra inom de här kategorierna. När vi hittar aktörer som är på väg att göra något bra, så vill vi ge dem en extra boost från marknadsföringshållet och visa vad vi kan leverera för de som blir utvalda. Klarna har breddat sig ordentligt och jag tror att vi kan hjälpa våra handlare med en betydande del av de problem de möter i dag, säger Jesper Eriksson.

Ni satsar mycket på hållbara betalningar, något som givetvis kostar pengar. Blir marknadsföringsbenet en viktig intäktskälla för att väga upp där?

Nej, det är helt orelaterat. Initiativet med hållbara betalningar är långsiktigt nödvändigt för att branschen som helhet ska överleva. Så den reformen behöver göras. Själva konceptet med hållbara betalningar är också att de ska vara på en nivå som är hållbar för alla inblandade aktörer. Ska man vara noggrann, så började marknadsföringssatsningen långt före initiativet med hållbara betalningar. Vi började förstå för två till två och ett halvt år sedan att vi hade en roll att spela. Sedan har förvärv gjorts under ett och ett halvt års tid. Och det senaste året har vi promotat marknadsföringserbjudandet.

Har det varit svårt att skapa intresse här i början?

Jag skulle säga att det är tvärtom faktiskt. Det har varit ett oerhört intresse kring det. De flesta större handlarna vi jobbar med i Sverige använder redan någon av våra tjänster. Det säger ganska mycket om hur deras verklighet ser ut och hur stort problemet är om de är villiga att lyssna när det kommer en ny aktör som vill hjälpa till med nya typer av lösningar. Sen har Klarna en hög trovärdighet här. Utmaningarna har snarare varit att vi har så många typer av tjänster inom marknadsföringsbiten. Det är snarare tiden som varit en bristvara.

"Dispyten påbörjades långt innan"

Ett av alla de förvärv som Klarna plockat på sig under den här perioden är Pricerunner. En affär som inte undgått någon i branschen. Men ännu har vi inte fått svaret på exakt hur Pricerunner ska integreras i Klarna och vice versa. Men kanske fick vi i alla fall en liten hint om vad man vill åstadkomma här.

Pricerunner jobbar med, om inte alla, så väldigt många aktörer. De är en viktig partner och en stor spelare. Det är en intressant fråga, men vi har fortfarande inte kommit så långt så att vi kan berätta exakt hur allt ska byggas ihop. Men om man tänker på var Pricerunner kommer in i bilden, så är det tidigt i en köpresa. De ger konsumenten ett verktyg för att göra ett bra köp.

När vi sen tittar på vad Klarna vill åstadkomma, så vill vi också vara en inspirationskälla och hjälpa till tidigt i köpresan och sedan finnas med genom hela. Så det finns en naturlig roll för Pricerunner att spela där. Exakt vad det innebär för konsumenter och handlare får vi återkomma om. Men det jobbas febrilt på det kan jag lova.

Hur ställer ni er till deras tvist med Google? Är det ett sätt för er att ytterligare ta upp kampen med sökjätten?

Den dispyten påbörjades långt innan vi förvärvade dem. Det har ingenting att göra med Klarna generellt. Vi är medvetna om att den finns där, men det var inget avgörande för om vi skulle bli partners eller inte. Det finns ingenting att säga från vår sida och jag har inga ytterligare detaljer kring det heller.

Utöver Pricerunner har Klarna även lagt beslag på en rad andra bolag. Den sociala shoppingplattformen Hero. Reseplaneraren Inspirock. APPRL, som ska knyta återförsäljare till relevanta innehållsskapare för socialt shoppinginnehåll och spåra kampanjresultat. Och förvärvet av Stocard innebär att man inom kort kommer att lansera en "konsumentplånbok" i appen - där ska konsumenterna kunna samla sina fysiska lojalitets- och klubbkort.

Och alla förvärv har skett på mycket kort tid, vilket skapat nya utmaningar för Klarna som har ett minst sagt digert arbete framför sig.

Utmaningen för oss här är att tidsbristen är en faktor. Vi har många tjänster som vi har möjlighet att erbjuda ut till marknaden. Så mycket handlar om hur och vad vi prioriterar. Sen har vi ett jobb i att vi köpt upp ett flertal företag, inom den här sfären, som ska integreras fullt ut.

Gällande Pricerunner har vi sådant kvar att till exempel artikulera exakt hur erbjudandet kommer att se ut. Mediedelen av Klarna är väldigt stor både organisatoriskt och sett till antalet tjänster och hur många som jobbar med det. Men vi är ju fortfarande i början av någonting, om man jämför med till exempel Google och Facebook. Men det kommer att gå snabbt och vi är extremt dedikerade.

"Finns större problem att lösa"

En annan anledning till att Klarna investerar tungt i marknadsföringsbenet är förstås den potentiella guldgruvan som stavas: Kunddata. Här har man möjlighet att skaffa sig en relativt unik position i dagsläget, delvis med tanke på hur bolagets app är utformad. Det här är förstås också kunskap som kan komma handlarna till del.

Vi ser att det finns större problem att lösa i takt med att vi utvecklat vår affär, jobbat närmare med våra e-handlarna och ser hur konsumenterna börjat använda Klarnaappen på flera olika sätt. Inte bara till att betala räkningar, utan även planera ekonomi och inköp. Det finns flera möjligheter att göra det bättre både ut mot konsument och handlare.

Det är en konstant innovationsprocess och vi vill alltid ligga längst fram. Det ligger i vårt DNA att både ifrågasätta och driva utvecklingen. Vi vill vara de som ligger i framkant, både inom betalningar och hur konsumenterna planerar sin inhandling och hela sin privatekonomi.

Samtidigt jobbar bolaget stenhårt på att ta marknadsandelar även utanför onlinevärlden. E-handeln räcker helt enkelt inte till för ett bolag med Klarnas ambitioner. Då behöver man tänka utanför sin traditionella box för att både skaffa sig fördelar gentemot och springa ifrån konkurrenterna på marknaden.

Vi har varit i e-handeln till allra största del. Men vi är inte nöjda där. Vi vill se till att Klarna är lika gångbart i den fysiska som digitala handeln. Sen att vi breddar oss med att både erbjuda betalningar och att effektivisera marknadsföring resulterar i att vi får olika konkurrenter på olika områden. Men vi har fördelen av att sitta i en position där vi kan se mer till helheten och blir en mer relevant partner att föra diskussioner med, på grund av att vi kan sy ihop alla de här bitarna.

Med alla de här satsningarna i åtanke, var befinner sig Klarna om fem år?

Vi vill fortfarande vara det självklara valet för konsumenter som hanterar och planerar sin privatekonomi och gör nödvändiga inköp - i alla vertikaler. Vi vill vara en partner till konsumenten oavsett om den handlar offline eller online. Vi vill vara en tillväxtpartner för handlarna och här blir Growth Awards startskottet för att belysa det här.

Så Growth Awards blir nyckeln för att få det här att lyfta nu?

Jag tror att det blir viktigt för att åstadkomma det vi vill. Nämligen att fånga upp även de mindre handlarna, som också har möjligheten att bli nominerade. Ju tidigare vi kan påvisa att de gör något bra och kan hjälpa dem desto bättre. Att de redan som små kan dra nytta av våra tjänster och bli ännu mer framgångsrika när de växer. Vi kan skapa och ge dem förutsättningarna för en bättre tillväxt, redan tidigt på resan.

Det är en vinst för er förstås också att fånga upp potentiella kunder redan tidigt?

Absolut. Sedan vill jag också vara tydlig med att det finns inget som säger att vi måste arbeta med både betalningar och marknadsföring. Man kan välja den ena, eller den andra vägen. Men kombinationen blir oftast bättre.

Men varför ska man som handlare välja Klarna, som är tidigt i sin resa, jämfört med Google och Facebook?

Där vi är nu är Klarna mer ett komplement istället för att vi helt ersätter dem. Ska man se till rationella argument så har vi väldigt många kunder som använder Klarna för att köpa alla möjliga saker, som matkassar, hemelektronik och till att åka på elscootrar. Vi har en engagerad kunddatabas, som vill göra saker tillsammans med Klarna. Den möjligheten tror jag lockar som handlare. Det kan också finnas fördelar med att vara tidigt in på någonting.

Så ni sitter helt enkelt på kunddata här, genom hela köpresan, som Google och Facebook inte gör, och som kan komma handlarna till del?

Så är det. Sen måste man vara noga med vad man får agera på och inte agera på. Men vi kan sy ihop bilden på ett sätt som Google och Facebook inte kan. Den uppenbara skillnaden är att Google och Facebook inte vet vad du har köpt, även om de vet väldigt mycket annat. Det är den faktiska skillnaden. Sen exakt hur vi nyttjar det återstår att se. Där måste man vara försiktig, avslutar Jesper Eriksson.

Nils Lund
nils@ehandel.se