ANNONS

Klarnas robot ersätter 700 - callcenter-jätte börsrasar

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski
Klarn

"Oslagbara upplevelser för våra kunder".

ANNONS

AI, AI, AI. Det är tidens melodi. Och Klarna började redan under förra året att trumma ut åtskilliga budskap om att de minsann ska bli ett AI-drivet bolag. Personalstyrkan ska successivt minskas och ersättas av självinlärande algoritmer.

Eller med Klarnas egna ord, såsom de formulerades i veckans pressmeddelande i samband med jättens rapportsläpp:

Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten.

Ett AI-genombrott

Betalgigantens senaste giv är internsläppet av en AI-assistent som, enligt bolagets självt, redan sköter hela hundratals personers jobb. Det handlar i det här fallet om självinlärande algoritmer som bland annat kan sköta återbetalningar och returer till kunder och svara på frågor kring kundernas finansiella vanor.

Klarna släppte nyligen en rapport kring hur AI:t levererar på sina arbetsuppgifter. Och hittills ska den ha klarat av att jobba lika hårt och mycket som 700 heltidsanställda, enligt Klarnas egna beräkningar.

Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett pressmeddelande.

Högre kundnöjdhet

Den nylanserade AI-boten ska redan ha haft 2,3 miljoner kunddialoger. Och det ska, enligt bolaget, motsvara två tredjedelar av dess chatt-konversationer. AI:t ska vara så pass skicklig att företaget numera har 25 procent färre återkommande förfrågningar.

Vadå för förfrågningar, undrar du? Jo, i det här fallet handlar det om kunder som hör av sig igen för att de inte har förstått en instruktion eller för att något gått snett i deras ärendehantering, till följd av den berömda mänskliga faktorn.

Callcenter-jätte rasar på börsen

Enligt Di har Klarnas AI-lösning skapat svallvågor på Europas börsmarknader. Så till den grad att den franska callcenterjätten Teleperformance föll med först -29 procent, för att sedan stänga på -14 procent på onsdagskvällen. Den franska kundtjänstjätten förnekar att kursraset skulle ha något samband med betaljättens senaste AI-giv. Men bedömare menar att aktiens hissresa nedåt har direkt koppling till Klarnas heta bot-äventyr.

David Gustavsson
david@ehandel.se