Ingen har väl förmodligen missat att det sedan i somras finns en ny lag gällande svenska e-handelskassor. Som ett steg för att minska skuldsättningen i samhället bestämde regeringen att faktura och andra alternativ som innebär kreditbetalning inte längre skulle få ligga högst upp eller som förifyllt alternativ. Lagen möttes av kritik från flera aktörer, inte minst Klarna.
LÄS ÄVEN: Klarna totalsågar regeringens förbud : "Oerhört oroväckande"
Nu framför Klarna att allt färre av de som betalar med faktura faktiskt behöver betala några påminnelseavgifter, detta eftersom de helt enkelt allt oftare betalar i tid. Företaget lyfter fram sin app och sina pushnotiser som anledningar till den positiva utvecklingen.
Andelen Klarna-fakturor som får påminnelseavgift utgör nu fem procent av det totala antalet fakturor, och andelen ska ha minskat flera år i rad. Enligt Klarna betalas cirka en halv procent av påminnelseavgifterna aldrig in och går då istället vidare till inkasso.
Minskningen av andelen påminnelsefakturor beror nog på två saker. Dels att konsumenterna är mer vana vid att handla och betala online, dels att vi har en app med en rad hjälpmedel för att komma ihåg kommande betalningar såsom tydlig överblick över fakturor och pushnotiser när förfallodatumet närmar sig. Bland appanvändarna är det mer ovanligt med påminnelseavgifter jämfört med de som enbart får fakturorna i mailkorgen, säger David Fock, global produktchef på Klarna, i ett pressmeddelande.
För att få ner andelen påminnelseavgifter, och alltså arbeta mot skuldsättningen, ytterligare har Klarna nu lanserat vad företaget kallar "The Never Forget Test". Det går ut på att kunder som fått en avgift ska uppmanas att göra ett test i Klarnas app, där de får "värdefulla tips om hur onödiga påminnelseavgifter bäst undviks". Den som utför testet utlovas dessutom återbetalning av en tidigare inbetald påminnelseavgift.
Påminnelseavgifter är ett nödvändigt ont, det måste finnas ett incitament att betala sina fakturor i tid. Men när vi skickar en påminnelseavgift leder det ofta till irritation hos kunden och riskerar att skada vår relation, det är därför vi kallar det “negativa intäkter”. Nu ska vi testa det här initiativet under en period och se om det leder till bra resultat, det vill säga att man de facto blir mindre benägen att glömma nästa faktura, säger David Fock.
LÄS ÄVEN: Nya bakslaget för kassalagen: Faktura ökar i e-handeln