ANNONS

Klarnas B2B-kassa är här - vi intervjuar produktchefen

Klarnas B2B-kassa är här - vi intervjuar produktchefen
David Fock är glad att kunna vissa upp B2B i KCO

Efter år av väntan är det äntligen här - stöd för företag i Klarna Checkout.

ANNONS

I helgen började det spridas som en löpeld att nätbutiken CoolStuff fått B2B-stöd i e-handelskassan Klarna Checkout. En funktion som gör det möjligt för företag att använda samma flöde som privatkunder för betalning. E-handlare har bönat och bett om denna funktionalitet från Klarna över en längre tid.

Efter att själva ha testat att det var sant så slängde vi oss på den digitala djungeltrumman och snackade med Patrik Weiland på CoolStuff.

Hur känns det att ha B2B-stöd via Klarna?

- Det känns lite som att man äntligen fått julklappen som man blev lovad av sin storebror julafton 2012. Men det känns extremt bra just nu, säger Patrik Weiland, kundtjänstguru på prylbutiken.

Hur löste ni dessa beställningar innan?

- Vi löste dem tyvärr inte supersmidigt. Vi fick kolla om det fanns möjlighet för dem att betala med kort eller direktbetalning. För större fakturor tog vi det manuellt.

Är det lika smidigt som för privatkunder?

- Det tycker jag absolut! Det är ganska straight on.

Vi talade även med David Fock som är produtkchef hos betalleverantören. Klarna har berättat att B2B-stödet skulle komma nu till hösten men många e-handlare har varit skeptiska efter den långa väntan.

Är CoolStuff pilotkund eller är Klarna B2B öppet för alla nu?

- Det stämmer bra, CoolStuff har varit delaktiga i utvecklingen av vårt B2B-erbjudande och vi testar nu lösningen hos dem och några andra aktörer, säger David Fock, Chief Product Officer på Klarna.

Vi frågade även hur man som e-handlare aktiverar stöd för företag och det ska ännu inte vara öppet för alla men Klarna lovar att kommunicera ut när produkten finns tillgänglig.

Varför har det tagit så lång tid att få igång B2B-stöd? Vad är det kluriga i ekvationen?

- Vi är medvetna om att utvecklingen av B2B har tagit längre tid än vad vi trodde, och ber om ursäkt för det. Historiskt sett har de flesta av våra kunder haft väldigt liten del B2B-köp, och därför har vi istället fokuserat på att utveckla våra B2C-produkter. Vi är nu glada att snart kunna erbjuda även B2B för att på så sätt ge de som behöver, en heltäckande kassalösning med Klarna Checkout.

Klarna har förstås en poäng i att B2B-handeln tidigare varit i sin linda men på senare tid har intresset för B2B formligen exploderat. E-handlare i branscher som säljer till andra e-handlare har dock lidit ganska länge av att Klarna saknat företagsstöd och har ofta fått jobba med två helt olika betallösningar för de båda kundgrupperna. Något man nu slipper helt.

Hur genomför ni kreditkollen?

- Vi använder oss av liknande kreditkontroller som för konsumenter, men via organisationsnummer istället för personnummer.

Hur många procent av Klarnas kunder tror ni kommer aktivera B2B? Hur stor är marknaden för er?

- Vi känner att intresset från våra butiker är stort, men vår huvudsakliga trafik kommer fortsatt vara dominerad av B2C-köp.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se