Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu
Anna Borg, Nordenchef på Klarna

Betalleverantören är en trogen sponsor av vår e-handelskonferens och kommer förstås att närvara när Emeet firar 10 events.

Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen.

Klarna är en av de partners som kommer att mingla med oss under Emeet i Stockholm den 20 oktober. Nordenchefen Anna Borg förklarar för oss varför de är med på e-handelskonferensen.

- Det är en bra mötesplats och ett viktigt forum för svensk e-handel. Vi vill vara där handlarna är och därför är det viktigt att vara på Emeet, säger Anna Borg.

Inför förra årets Emeet Stockholm berättade Anna bland annat om deras expansion till USA. En satsning som nu fortsatt och nyligen kunde företaget meddela att man utökat sina tjänster i både USA och Stobritannien.

Ni lanserade nyligen delbetalningar i USA och UK. Kan dessa nyheter gagna svenska e-handlare?

- Absolut. Jag tror att de framsteg vi har gjort inom produktutveckling i USA och Storbritannien under den senaste tiden kommer att gynna våra samarbetspartners och handlare på samtliga marknader.

I juli i år kunde vi berätta om Klarnas samarbete med modesajten Lyst. En e-handel som erbjuder varor ifrån hundratals varumärken och butiker men med en gemensam varukorg. Detta är ett område som Anna Borg finner mycket spännande just nu.

- Ett område där det händer mycket just nu är “discovery”, alltså hur konsumenter upptäcker nya produkter. Ett bra exempel på den trenden är företaget Lyst som vi samarbetar med i USA och Storbritannien. Deras framgång är ett tecken på en pågående förändring i hur användare upptäcker nya märken. Som konsument har man historiskt sett oftast gått in direkt på ett klädesmärkes webbsida eller app, alternativt hittat det via Google, men via tjänster som Lyst hittar man produkter från tusentals märken och butiker samlade på ett och samma ställe i en slags universell varukorg.

"Kan förändra betalmarknaden dramatiskt"

Det händer förstås även en hel del på Klarnas eget område, det vill säga betalningar. Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski har tidigare förklarat att han ser EU-direktivet PSD2 som mycket intressant. Ett direktiv som ska skapa en mer öppen marknad för betalningar inom hela EU.

- Om PSD2 implementeras kommer det sannolikt att förändra betalmarknaden dramatiskt genom att öppna upp bankernas infrastruktur för tredjepartsaktörer. Det kommer i slutändan framförallt att gynna konsumenterna som kommer att få fler valmöjligheter och tillgång till nya bra tjänster, kommenterar Anna Borg.

E-handlare som bedriver handel med företag blev väldigt exalterade nyligen när vi kunde avslöja att Klarna Checkout var på väg att stödja B2B-handel. Vi frågade förstås Anna hur det går med utrullningen av B2B-stödet.

- Det går som planerat och kommer att rullas ut under hösten.

Hur särskiljer ni er som betalleverantör 2016?

- Det finns många duktiga betalföretag där ute, men jag tror att det är få som kan erbjuda samma helhetslösning både för konsumenter och handlare som Klarna kan.

Vad ska ni hålla i för session nu under Emeet Stockholm den 20 oktober?

- Vi kommer att annonsera det inom kort. Som vanligt kommer det att vara ett aktuellt ämne som förhoppningsvis engagerar handlarna.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap