Klarna kan se tillbaka på ett lönsamt första halvår enligt nya siffror från Bolagsverket som Di Digital tagit del av. Under årets första sex månader landade betalbolagets omsättning på drygt 1,3 miljarder kronor, att jämföra med 1 miljard under samma period i fjol.
Det är dock inte omsättningen som imponerar utan att Klarna, som i augusti värderades till 19 miljarder kronor, kan visa upp ett rörelseresultat på 163 miljoner kronor. Motsvarande siffra i fjol var 25,6 miljoner kronor. Något som innebär att Klarna ökat resultatet med hela 600 procent.
– Det positiva resultatet drivs framförallt av vår långsiktiga internationella expansion, där exempelvis de tyskspråkiga länderna går starkt framåt. Förra året förvärvade vi Sofort och vi har sett betydande synergieffekter av det. Samtidigt ser vi att handlare blir allt mer fokuserade på internationell tillväxt, och vi blir en viktig partner när det gäller hur man skapar lokala betallösningar globalt. Exempelvis hjälper vi många amerikanska handlare med betallösningar i Europa, och snart hoppas vi kunna göra detsamma för europeiska aktörer i USA, säger Erik Engellau-Nilsson, kommunikations- och marknadschef på Klarna.
Stora möjligheter i USA
I början av september tog Klarna klivet in i USA. En lansering som innebär att ett svenskt betalföretag för första gången har tagit sig in på den amerikanska marknaden. En satsning som med största säkerhet kommer att kosta och tynga andra halvårets rapport. Men möjligheterna väger över till förmån för riskerna.
– Rent teoretiskt, om vi skulle ta en halv procent av marknaden i USA så skulle vi bli dubbelt så stora. Det är en bra illustration över hur mycket det finns kvar att göra, säger Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski till Di Digital.