Betalföretaget Klarna, med tusentals svenska e-handlare som kunder, uppdaterar nu sin mobila applikation. En app som från början endast fokuserade på att låta kunderna betala sina fakturor, utökar nu sin funktionalitet.
Vi har tidigare berättat om hur erbjudanden från e-handlare har smugit sig in i appen och detta blir nu en allt större del av appen. Mer e-handel, shopping och inspiration i betalappen är dock inte det enda målet, utan ambitionerna är större än så.
- I den nya appen finns enkla och smidiga funktioner som uppmuntrar konsumenter att ta kontroll över sin privatekonomi, vilket kommer att göra Klarna till en allt viktigare del i deras vardag, skriver företaget i ett pressmeddelande.
"Bara början"
Klarna hoppas att deras app blir en form av hubb för flera olika aktiviteter.
- Det här är bara början. Vårt mål är att gå betydligt längre än vad som förväntas av en betalningsleverantör och därigenom driva lojalitet från såväl kunder som handlare, säger David Fock, produktchef på Klarna.
Den nya appen ska utöver förbättrade betalfunktioner även bjuda på ett nytt “hemflöde med inspirerande innehåll” för konsumenterna att scrolla igenom.
"Ett stort skämt"
Det är dock inte alla som uppskattar uppdateringen och e-handlare har hört av sig till oss på Ehandel.se och uttryckt sitt missnöje över uppdateringen.
- Den påminner mer om Wish än om en bankapp. Det är rörigt att hitta sina fakturor och det kryllar av reklam för olika produkter. Ett stort skämt, skriver en person till Ehandel.se.
Klarna är dock uppenbarligen inte ute efter att vara en renodlad bankapp utan mycket mer än så. Betalbolaget lovar att under de närmaste månaderna uppdatera appen regelbundet med nya och inspirerande funktioner för att göra shoppingupplevelsen “ännu smidigare och roligare”.