Med till exempel fler än två miljoner kunder i USA blir det allt tydligare att den svenska betalaktören Klarna har en tillväxt att räkna med även utanför sin hemmamarknad. Företaget har nu enligt sin egen hemsida över 65 000 handelskunder på 18 marknader. I dagarna kom företagets färska årsrapport, och omsättningen för det senaste året hamnade på 3,6 miljarder - vilket är en ökning med 28 procent jämfört med året innan.
- Vår tillväxt är överlag fortsatt väldigt stark och har varit så under många år, sett till både antalet transaktioner och den totala volymen. Det är ett viktigt kvitto för oss som visar att vi fortsätter hjälpa både e-handlare och konsumenter på ett bra sätt, säger Klarnas presschef Jonas Köpniwsky till Ehandel.se.
Samtidigt hade dock vinsten minskat med 11 procent till 113 miljoner kronor. Klarna är sparsamma med att kommentera utvecklingen i respektive land, men enligt källor till Breakit är det framför allt investeringar i Storbritannien och USA som kostar pengar.
- Vi kommunicerar inte siffror per marknad, svarar Jonas Köpniwsky kort.
Men ökningen på 28 procent - vad beror den på då?
- Det finns inga enkla svar på vad vår starka tillväxt beror på. Vi skruvar på våra produkter varje dag för att fortsätta erbjuda en bättre och bättre tjänst hela tiden. Vi ser också att konsumenternas preferens för att välja Klarna blir allt starkare, vilket i sin tur blir ännu en fördel för de butiker vi arbetar med.
"Enorm potential" i fysiska butiker
Jonas Köpniwsky nämner dock Sverige som ett exempel på en “stark marknad”, där en allt bredare produktportfölj är tänkt att ge Klarna fortsatt tillväxt.
- Vi ser stora möjligheter till fortsatt tillväxt även i Sverige. Redan i vår befintliga produktportfölj finns det många områden där vi ser enorm potential, som exempelvis vår betalningslösning för fysiska butiker. Sen kommer vi också fortsätta att rulla ut fler produkter för att göra livet enklare för både konsumenter och butiker, vilket i sin tur kommer skapa utrymme för att växa ytterligare.
Parallellt med sina ambitioner att lansera fler tjänster är Klarna också mitt uppe i vad som verkar vara ett skifte till att bli en bank. Företaget har nyligen vänt sig till Bolagsverket för att lämna in en ansökan om omregistrering till bankaktiebolag.
Vad finns det för fördelar med att bli en bank?
- Vi kommenterar inte en pågående regulatorisk process, vilket detta fortfarande är, säger Jonas Köpniwsky.
LÄS ÄVEN: Elevens VD om Klarna i butik: "Samma flöde som online"