Redan 2015 skrev Ehandel.se om att Klarna siktar på att bli knutpunkten i den digitala bankvärlden. Då hade betalföretaget precis lämnat in en ansökan om banktillstånd till Finansinspektionen och planerade att en dag utvidga verksamheten med bland annat sparkonton och betalkort.
LÄS ÄVEN: Klarna utmanar storbankerna med sparkonton och betalkort
I maj 2018 lanserade Klarna sina första bankkort, tre år efter deras ansökan om banktillstånd. Dock i en begränsad upplaga till en början.
Under hösten samma år öppnade Klarna upp för ytterligare en omgång av bankkortsansökningar. Sedan dess har Klarna rapporterat en tillväxt på cirka 5 000 procent under de senaste fem månaderna. Företaget har nu utfärdat över 50 000 kort till svenska kunder, det skriver Di Digital.
- Det är en fantastisk utveckling med tanke på att vi inte har bedrivit någon omfattande marknadsföring av kortet, säger Knut Frängsmyr, operativ chef och vice vd på Klarna, under konferensen Sthlm Fintech Week.
I praktiken kopplar kunden sitt bankkonto, på vilken bank som helst, till Klarnas bankkort. På så sätt kan kunden handla med bankkortet och betala direkt, eller välja att betala inom 14 dagar genom en vanlig Klarna-faktura.