Igår var vi tyvärr tvungna att meddela att Swish för e-handel stängts ner på obestämd tid. Vi har pressat Swish på när tjänsten kan tänkas vara online igen men får samma svar som tidigare.
- Som vi säger så är det på obestämd tid vi har valt att stänga ner tjänsten, meddelar Per Ekwall, presskontakt för Swish.
Ett svar som inte direkt inger förtroende i att tjänsten ska komma igång igen inom kort. Det ska tilläggas att Swishs övriga tjänster för privatpersoner, föreningar och företag ska fungera. Det är e-handlare och detaljhandlare som använder Swish handel som står utan betallösning.
Nu kommer dock nästa dåliga nyhet för Swish. Betalleverantören Klarna har som vi vet jobbat en längre tid för att ta in Swish i sin kassa. Klarna har bland annat sagt att vissa tekniska svårigheter gjort att det dragit ut på tiden.
"Vi har ett ansvar gentemot våra handlare"
Efter gårdagens Swish-nyhet om nedstängningen meddelar betalbolaget nu att testerna med att föra in Swish i Klarna Checkout stoppas.
- Det är så klart tråkigt att tvingas avbryta testerna när vi är så pass nära den planerade lanseringen. Men vi har ett ansvar gentemot våra handlare att säkerställa att den tjänst som vi kommer att erbjuda dem faktiskt fungerar, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Klarna.
Klarna Direkt, som vi har kallat Klarnas egen Swish-variant, använder också Mobilt BankID men ska inte vara påverkad av driftstörningarna. Driftstörningarna hos Swish sägs kunna härledas till Bankgirot, ett system som vad vi vet också används av Klarna.
- Vi har inte upplevt några problem. Klarna Direkt och andra tjänster fungerar precis som vanligt, säger Jesper Wigardt när vi frågar om de påverkats av Bankgirots uppdatering.
Jesper Wigardt meddelar att de hoppas kunna återuppta Swish-testerna igen framöver.