I vintras gjorde Klarna ett par insatser för att försöka hjälpa sina kunder slippa påminnelseavgifter. Betalbolaget betalade bland annat kundernas avgifter i utbyte mot svar på frågor, och släppte ett spel som endast var tillgängligt för de som hade betalat alla sina fakturor.
Vi har under en lång tid jobbat målmedvetet med att minska andelen fakturor som får påminnelseavgift, säger David Fock, global produktchef på Klarna, i ett pressmeddelande.
Mer exakt lanserade företaget ett nytt verktyg kallat "The Never Forget Test" som går ut på att kunden svarar olika frågor och får tips om hur man bäst undviker onödiga avgifter. Efter genomfört test strök Klarna eventuella påminnelseavgifter som belöning.
Det är lite för tidigt att dra några säkra slutsatser om huruvida de som gjort testet nu är mer benägna än andra att betala i tid, men det finns sådana indikationer i vår data, fortsätter David Fock.
Nu har företaget i alla fall bestämt sig för att behålla testet i appen och erbjuda funktionen till alla Klarna-användare som får sin första påminnelseavgift.
Vi fick väldigt positiv respons på initiativet från våra kunder och genom att nu tillgängliggöra det för alla kunder som får en påminnelseavgift för första gången hoppas vi kunna hjälpa nya kunder tidigt.
Något annat som också har hjälpt en del kunder att betala sina fakturor innan förfallodatum har varit ett antal tester där grupper av slumpmässigt utvalda kunder får fler kostnadsfria påminnelser, i olika kanaler och vid olika tidpunkter.
Påminnelseavgifter är till för att motivera kunder att betala i tid, men vi vill ju helst av allt hitta andra sätt att säkerställa punktliga betalningar. Vi utför löpande tester för att se på vilka sätt vi bäst kan stötta och påminna.
Under hela 2020 minskade antal påminnelseavgifter, för Klarnas kunder, med 18 procent. Kvinnor har dock varit lite bättre på att betala sina fakturor i tid än män. Antal påminnelseavgifter minskade med 20 procent för kvinnor och 14 procent för män.
Minskningen 2020 är en bevis på att de åtgärder vi vidtagit haft effekt och att våra kunder utnyttjar de hjälpmedel vi erbjuder för att hålla koll på sin ekonomi och sina köp, avslutar David Fock.