I juni förra året skrev vi om Klarnas nya storsatsning "Sign in with Klarna" (logga in med Klarna, reds anm.) som både ska göra e-handelsköpen snabbare för konsumenterna och ge handlarna tillgång till personlig data.
Tjänsten innebär kort och gott att konsumenter kan logga in eller registrera sig hos handlare med den data de redan har hos Klarna. De kan även välja själva vilken data som ska delas med handlaren. Efter en testperiod hos Tradera och restaurangappen Maitres är den nu redo att rullas ut på riktigt.
Med vår nya inloggningstjänst tillför vi ytterligare en dimension till att förbättra kundresan för konsument och vårt erbjudande mot handlare. Vi ger konsumenten makt över sin egen data, och gör det smidigt att dela den med butiker för en mer personlig shoppingupplevelse. Produkten har enorm tillväxtpotential och vi tror att den inom överskådlig framtid kommer att bli ett lika välbekant inslag i den svenska näthandeln som våra betalningslösningar, säger Björn Bryngelson, tf Sverigechef för Klarna, i ett uttalande.
Tjänsten innebär också att verifieringen av konsumentens data sker på Klarnas sida. Det gör att eventuella tredjepartstjänster, för att bekräfta kundens identitet via e-post eller sms, inte behövs för handlaren.
Testpiloten verkar också ha blivit en lyckad sådan. "Sign in with Klarna" ska redan ha blivit det näst mest populära inloggningssättet hos Tradera, med runt 20 procent av inloggningarna.
Vi får omedelbart en komplett profil med ett par knapptryck från konsumenten, medan motsvarande tjänster från Apple, Facebook och Google skapar en profil som kunden måste komplettera eftersom den saknar bland annat adress och telefonnummer. De allra flesta svenskar använder redan Klarna, och den nya inloggningstjänsten förenklar därför registreringen avsevärt för majoriteten av våra kunder, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.
När vi intervjuade Klarnas Sverigechef, Jesper Eriksson, kallade han det hela för en "game changer", att Klarna går in i identifiering och realtidsdatadelning.
"Vi är på rätt spår"
Hans tillförordnade ersättare berättar också att testperioden bekräftat detta.
Den positiva responsen från både konsumenter och handlare har gett oss en värdefull indikation om att vi är på rätt spår och att vi ska fortsätta satsa på tjänsten, säger Björn Bryngelsson till Ehandel.
En sak verkar dock ha förändrats under resans gång. I somras sa man att tjänsten skulle gå att integrera även om man inte har Klarna som betalpartner. Så verkar dock inte bli fallet. Men för de som redan använder Klarna som leverantör, tillkommer inga extra kostnader.
Tjänsten är gratis och tillgänglig för alla Klarna-handlare. Vi har just nu inga planer på att sälja tjänsten till handlare som inte är anslutna till Klarna, men utesluter inte att det kan bli aktuellt i framtiden, säger Björn Bryngelsson.
Vilken storlek på handlare är den här tjänsten riktad mot?
Alla handlare som är anslutna till Klarna är välkomna att börja använda tjänsten. Mer information finns tillgänglig i Klarna Docs, avslutar Björn Bryngelsson.
Tjänsten lanseras i 22 länder och bland de som anslutit sig återfinns Rusta, Casall och Na-kd, som valt att även använda den i Norge, Finland, Danmark, Nederländerna, Österrike och Tyskland.
LÄS ÄVEN: Klarna lanserar ny storsatsning: ”En game changer”