Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Klarna satsar på ny tjänst - e-handlarna hakar på: "Ger rena pengar"

Björn Bryngelson, Sverigechef på Klarna
Ska växa internationella fenomenet i Sverige.
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Klarna har förvisso sålt sin checkout, men det betyder inte att betaljätten blickar bort från e-handeln. Med sin app, och sina betal- och banktjänster, har de skapat en plattform som mycket onlineshopping kan komma att utgå ifrån framgent.

Som ett led i den satsningen har man nu också lanserat ett cashback-program. Alltså att konsumenterna får tillbaka pengar på sina köp, rakt in på sitt Klarna-konto. Ett viktigt marknadsföringsknep internationellt, men som inte riktigt bitit sig fast i Sverige - än.

Här tror dock Klarna att det finns stora möjligheter att bli framgångsrika.

ANNONS

Cashback är ju egentligen ett gammalt traditionellt bonusprogram för kunder. Du kan gå in hos en handlare, göra ett köp och få en återbäring på det. Den stora skillnaden på vårt cashbacksystem, jämfört med vad man brukar se i branschen, är att vi ger rena pengar tillbaka till kunden. När de dessutom kommer in på Klarna-saldot, så kan man tjäna ränta på de pengarna, säger Björn Bryngelson, Sverigechef för Klarna, till Ehandel.

Han trycker även på att tjänsten inte är något stängt ekosystem, vilket innebär att kunderna fritt kan välja att använda sin återbäring hur de vill.

Kunden behöver inte använda pengarna på en specifik plats. Det tror vi är ett väldigt attraktivt erbjudande.

Klarna hoppas naturligtvis att det här ska få fler att öppna ett konto hos dem. Men om cashback-programmet blir så populärt som de själva tror, så kan det också innebära en positiv effekt för e-handlare.

Med tanke på Klarnas storlek och hur pass frekvent kunder använder Klarna-appen, vi har miljontals månadsaktiva användare, så blir det en väldigt bra dörröppnare. Handlare kan få mer och ny trafik, som vi tar till deras sida, och sedan äger de den relationen med kunden och kan presentera ett attraktivt erbjudande ihop med Klarna, säger Björn Bryngelson.

Vem står för återbäringen i cashback-programmet?

Anslutna handlare har inom ramen för vårt avtal en CPA (cost per action, reds anm) som de betalar. Och en del av det går till cashbacken.

Är det så att CPA höjs för att återbäringen ska gå igång?

Det är unikt för vilket avtal man har med Klarna. Som handlare kan man självklart välja att höja den, om man vill ha en större återbäring till kunden.

Sedan tjänsten lanserades, för ungefär två veckor sedan, ska 65 av de 100 största handlarna ha anslutit sig till det nya cashback-programmet. Någon specifik feedback, vad gäller mottagande från de anslutna handlarna, har man dock inte fått än.

Det är ju fortfarande väldigt tidigt. Men det är kul att lansera en sådan här sak med en så pass stor andel av de största e-handlarna i Sverige, som ser ett värde i detta program.

Har ni fått något besked från de som inte anslutit sig om varför?

Jag tror att det kan vara så att cashback är jättevanligt globalt, men i Sverige är det inte ett vedertaget begrepp på samma sätt. Så det är säkert många som vill vänta och se lite hur det fungerar och med vilken fart det kommer att sätta sig innan man väljer att ansluta sig.

Den största frågan av dem alla återstår dock fortfarande. Är det här verkligen rätt tjänst för den svenska marknaden? Den ställer vi oss med live-shopping färskt i minnet. En trend som slagit stort globalt, inte minst i Asien, och som skulle revolutionera e-handeln här hemma.

Men efter en initial hajp så svalnade intresset snabbt. Även om vissa aktörer fortfarande anammar det. Så kan det bli samma effekt med en satsning på cashback-program?

Jättebra fråga. Jag tror att återbäring för kunden i rena pengar är så beprövat. Det handlar bara om i vilken tappning man gör det. Men olika typer av bonusprogram och återbäringssystem har alltid funnits, säger Björn Bryngelson och avslutar:

Live-shopping var relativt nytt när det kom. Det var inget som prövats här över tid. Men den här typen av återbäring med system som är ganska "basic", och i Klarnas tappning väldigt transparent, enkelt samt inte kräver någon större insats av kunden. Det tror jag kommer att leva vidare över tid på ett annat sätt.

Dela artikeln: