ANNONS

Klarna & Prisjakt: “Explosionsartad ökning under Black Week”

“Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin”.

ANNONS

Betalbolaget Klarna och prisjämförelsesajten Prisjakt har nu summerat Black Friday. Klarna kan konstatera att dagen endast växte med 16 procent. Detta är dock en ökning från redan mycket höga nivåer så dagen är fortsatt en enorm e-handelsdag, och årets största.

Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin, säger Viveka Söderbäck, konsumentexpert på Klarna, i ett pressutskick.

"Fortfarande den överlägset största dagen"

Redan förra året såg vi att Black Week började ta över och i år har det varit ännu mer tydligt. Enligt Klarnas siffror så har Black Week, måndag till fredag, ökat med 41 procent jämfört med samma period ifjol.

Även om fredagen fortfarande är den överlägset största dagen så har det skett ett skifte hos konsumenterna. Tidigare var shoppingen ännu mer fokuserad på fredagen medan vi nu ser att konsumenterna i större utsträckning sprider ut sitt shoppande under hela veckan och inte inväntar fredagen specifikt i lika stor utsträckning, säger Viveka Söderbäck.

"Hade nog hoppats på en högre topp"

Det som ökade mest under Black Friday var elektronik, barnprodukter och underhållning. Och Prisjakt konstaterar att dagen faktiskt var bäst när det kom till erbjudanden.

E-handeln har gjort en rekordartad tillväxt under reaveckan, även fast en del butiker nog hade hoppats på en högre topp på Black Friday. När det kommer till priser så var dock Black Friday fortsatt den bästa dagen att handla på under veckan, med rabatter som i genomsnitt låg på 21 procent, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.

Statistik:

Black Friday: Procentuell ökning i omsättning mot 2019: 16% (Klarna)
Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell ökning i omsättning mot 2019: 41% (Klarna)
Black Friday: Procentuell minskning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: -9 % (Prisjakt)
Black Week: Procentuell ökning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: 11 % (Prisjakt)
Fredag - Fredag: Procentuell ökning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: 22% (Prisjakt)
Siffrorna gäller Sverige
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se