Den svarta fredagen är över oss. Erbjudandena härjar fritt i vårt avlånga land och många konsumenter satt igår uppe och väntade på eventuellt nya heta deals. För faktum är ju att Black Friday redan startade i måndags för många.
Men huvudnumret, fredagen, har ändå sin plats och vi vände oss till betalbolaget Klarna, som hanterar en stor del av Sveriges e-handelstransaktioner, för att få lite mer insikt i utvecklingen.
Vi fick redan i början av veckan en föraning om att det även i år skulle bli en stark Black Week. Vi har nu under morgonen kollat våra ordersiffror, och ser att antalet ordrar ökat med hela 38,41 procent sedan 00:00 inatt, vilket tyder på att även Black Friday fortsätter att vara en stor shoppingdag för svenskarna, säger Martina Brynielsson, marknadschef för Klarna i Sverige.
Antalet order ökade alltså med 38,41 procent mellan klockan 00:00 fram till klockan 08:00, jämfört med motsvarande tid förra året. Detta avslöjar förstås inte exakt omsättning men ger en indikation på att Black Friday inte står stilla i år. Kunderna är på bollen och verkar vara köpsugna. Något som ligger i linje med det sökintresse vi precis rapporterade om.
Klarna avslöjar också orderökningen för Norge och den ska tyvärr ligga på något mer blygsamma 10,13 procent, jämfört med i fjol.