I maj lanserade Klarna en ny betaltjänst för butikshandeln i ett samarbete med kassaplattformsbolaget Sitoo. Först ut att använda sig av lösningen var eleven.se, något som innebär att deras kunder kan betala med hjälp av sin mobiltelefon i e-handlarens fysiska butiker.
Nu har Klarna rullat en ny lösning tillsammans med systemleverantören Hogia som även den ger kunden möjlighet att betala via Klarna Checkout i butikskassan.
– Klarna vill ta bekvämligheten och valmöjligheterna som användarna är vana vid från att handla på nätet och flytta den köpupplevelsen in i den fysiska butiken. Vi ser därför väldigt mycket fram emot att lansera den här lösningen tillsammans med Hogia, säger Björn Widerström, Partner Manager, Klarna.
Konsumenten ställer nya krav
Först ut att använda sig av den nya lösningen är klädkedjan 58 Grader Nord och rent konkret innebär det att kunden, istället för att betala varan direkt med kontanter eller med betalkort i kassan, kan betala i efterhand via Klarna.
Hogia, en aktör bestående av 27 bolag i Norden och Storbritannien med verksamheter inom ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem, är helt klart i ropet för tillfället.
Under gårdagen lanserade bolaget en ny omnikanalösning tillsammans med plattformsleverantören Starweb. En lösningen som innebär att e-handel, butikskassa, bokföring och fakturering samlas på ett ställe.
– Det är en spännande tid när det gäller betallösningar. Att tillsammans med Klarna nu kunna erbjuda ett bekvämt sätt att betala i fysisk butik är ett självklart steg i Hogias målsättning att ligga i framkant och klara den moderna konsumentens krav på olika sätt att handla, säger Annica Gilbertson, produktägare, Hogia Retail.