ANNONS

Klarna lanserar ny storsatsning: "En game changer"

Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, berättar om nya satsningen

Nya inloggningstjänsten ska ge handlarna mer data och göra köpen snabbare.

ANNONS

Både e-handlare och konsumenter är väl bekanta med de klassiska inloggningsmetoderna: Antingen registrerar man sig med sin e-postadress och väljer ett lösenord, eller loggar in med hjälp av exempelvis Google eller Facebook. Därefter ska mailen verifieras och adress, mobilnummer och andra uppgifter fyllas i. Samtidigt får e-handlaren få datapunkter på konsumenten.

Här såg Klarna en öppning och tog fram tjänsten "Logga in med Klarna" som nu lanseras. Den innebär att användaren kan logga in via sitt Klarna-konto, där alla person- och betaluppgifter redan är lagrade, med ett enda klick. Vägen från inloggning till köp blir alltså mycket kortare.

Det är en "game changer" för Klarna, när vi nu går in i identifiering och realtidsdatadelning, säger Jesper Eriksson, Sverigechef för Klarna, till Ehandel.

Inloggningen blir inte bara snabbare för användaren, utan ger även handlaren mer data på den inloggade konsumenten. Vederbörande kommer också själv att få se vilken data Klarna har och välja vad man vill dela med sig av till handlaren. Det kan röra sig om allt från storlekar och färgpreferenser på kläder till olika intressen.

De stora aktörerna som Google och Facebook, med flera, hanterar data på ett sätt som jag anser är lite slarvigt. Konsumenten får rekommendationer, men vet inte riktigt varför. Jättarna är även väldigt restriktiva med datan de delar till handlarna, eftersom de själva vill tjäna pengar på den. De löser alltså bara login-delen, men allt man som handlare vill bygga kundresan på efteråt är totalt värdelöst, säger Jesper Eriksson.

Klarna kan med sin lösning alltså ge konsumenten möjligheten att dela sin data på sina egna premisser och i samma veva ge handlaren chansen att bygga en affär på detta.

Vårt "bet" är att om vi kan få en konsument att dela data frivilligt i ett tidigt skede, så får handlarna större möjligheter till ett avslut (att köp genomförs, reds anm.) och ett längre "life time value" på grund av en smidig köpupplevelse.

Hur fungerar det i praktiken?

Det vi lanserar nu är en ren login-tjänst, där man genom att trycka på "logga in med Klarna" hamnar i Klarnas värld. Vi visar vilken data vi har, sen får kunden godkänna om man vill dela den och det kopplas ihop med handlarens medlemsskapsprogram.

Kliver in i restaurangvärlden

Två aktörer, i helt olika kategorier, har redan hoppat på tåget. Det rör sig om second hand-marknadsplatsen Tradera och restaurang-appen Maitres. Den sistnämnda blir också starten på erövringen av en ny horisont för Klarna.

Klarna har historiskt inte varit närvarande i den fysiska restaurangvärlden, men det vill vi ändra på. Det här är ett första steg i det arbetet. Användaren kommer att kunna logga in med Klarna, boka bord och sen både ta emot och betala notan direkt i appen. Det bygger en upplevelse som vi tror kommer vinna marknadsandelar även i fysisk miljö, säger Jesper Eriksson.

Hur får man som e-handlare tillgång till tjänsten och vad är prisbilden?

Det är en fristående tjänst som man som e-handlare kan välja att integrera, utan att ha Klarna som betalpartner. Jag vill också vara tydlig med att datan som kunden delar blir handlarens data. Så när en kund väljer att dela den data den har med Klarna, så blir det handlarens data.

Vad gäller kostnaden har vi inte gått helt i mål med den biten. Men grundutförandet kommer att vara gratis för de som använder Klarna som integrerat betalsätt.

Exakt vilka andra handlare som kommer att få tillgång till tjänsten härnäst vill man inte avslöja i dagsläget, annat än att arbete pågår för fullt med att rulla ut det i branschen.

Just nu är pipelinen full för vad vi kommer att hinna gå live med. Men det har varit väldigt tydligt sedan vi började ha dialogerna med e-handlarna att i princip alla har någon form av medlemsskapsprogram och ambition att på ett enkelt sätt samla in data. Där svarar den här tjänsten extremt väl på problematiken handlarna upplever och i princip alla tycker att det här är väldigt intressant.

"Har alltid globala ambitioner"

Den initiala utrullningen sker nu på hemmaplan i Sverige, men det stannar naturligtvis inte där. Klarna har betydligt mer vidsträckta ambitioner än så.

Vi har alltid globala ambitioner och den här tjänsten behöver bli global väldigt fort. Vi använder Sverige som en testmarknad här för att kunna bygga produkten och gå live. Sen jobbar vi för att ta den globalt under hösten och släppa den i alla Klarna-länder.

Vi har sett att en hel del stora aktörer, som till exempel Amazon, valt konkurrenter snarare än Klarna själva. Att bredda utbudet skulle kunna vara ett sätt att börja fånga in jättar som i dag går till andra spelare. Men man säger själva att det inte är det primära målet.

Det är inte huvudsyftet. Det är att vi ska hjälpa våra befintliga handlare att skapa bättre upplevelser. Men eftersom man kan använda den här lösningen fristående, så finns det en teoretisk chans att man använder Klarna för det här och att det är ett steg in i övriga tjänster också. Men det är lite naivt att tänka att det är produkten som får Amazon att tänka om.

Amazon valde, som vi skrev om i dagarna, Affirm och vill av allt att döma ha så mycket som möjligt datan för sig själva. Något som skulle kunna göra ett samarbete svårt för Klarna.

Affirm har nog behövt göra en del uppoffringar i hur datan begränsas på olika för att få till affärerna med Amazon, som bygger ett slutet system. Vi bygger ett öppet system, avslutar Jesper Eriksson.

Nils Lund
nils@ehandel.se