I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners. |
Det är mycket på gång för Klarna just nu. Med allt enklare betallösningar insåg företaget nyligen att de även behövde en ny logga. Men Christofer Marquart, Strategic Key Account Manager på Klarna, betonar att förändringarna inte bara handlar om loggan, utan om något större.
- Många har sett och reagerat på att vi uppdaterat vår logotyp, bytt färger och att vi fått nya ikoner vid utcheckning i kassan, men rebrandingen täcker så mycket mer än så. Förändringen gäller inte bara Klarnas grafiska identitet utan i lika hög grad upplevelsen man får när man handlar. Smoooth-konceptet kommer vara lika tydligt när man ser en reklamfilm som när man trycker på en knapp för att betala i Klarnas app. Varje kontaktyta mot Klarna är unikt designad och blir smartare och mer intuitiv. Resultatet blir en bättre shoppingupplevelse för konsumenter, men också förbättrad tillväxt, konvertering och kundlojalitet för alla Klarnas e-handlare.
Vill ha friktionsfri upplevelse
Om nu vill företaget gå vidare med utvecklingsprocessen och även förbättra andra delar i kundresan.
- Efter att ha gjort det superenkelt för kunden att köpa vill vi nu även göra de andra delarna i kundresan som betalning och leverans ännu smidigare. Vi vill att kundens upplevelse efter köpet ska vara lika friktionsfri som själva beställningen och tror att detta kommer medföra en ökad kundnöjdhet, vilket gagnar de handlare som samarbetar med Klarna genom ökad försäljning och tillväxt, fortsätter Christofer Marquart.
Vad tycker ni är det mest intressanta som sker i inom e-handeln just nu?
- Vi ser utvecklingen av det personliga erbjudandet som något väldigt spännande. Allt ifrån att man får en personligt anpassad landningssida när man handlar och att man kan få betalsätt presenterade efter hur man föredrar att betala, till att man får välja hur och när ens vara ska levereras.
På Emeet Stockholm utlovar Klarna att ha en matnyttig session som de tror att många e-handlare kommer att ha nytta av.
- Vi kommer att dela med oss av information om hur Sveriges konsumenter handlar idag. Allt ifrån vilka enheter man handlar på under olika klockslag på dygnet, till vilka veckodagar som är populärast att shoppa på. Vi kommer även att gå in på hur förflyttningen från desktop till mobil ser ut. Vi kommer helt enkelt att berätta hur kundbeteendet ser ut just nu.
“Vi lär oss mycket från e-handlarna”
Men Klarna tycker också Emeet Stockholm är ett bra tillfälle för dem att lära sig av e-handlarna.
- Vi lär oss väldigt mycket från e-handlarna. Att lyssna på deras utmaningar och utvecklingsmöjligheter är också det som driver vår utveckling framåt. Det gemensamma kunskapsutbytet av erfarenheter och insikter är något vi vill fortsätta att vara väldigt aktiva i.