Klarnas resa tillbaka till lönsamhet verkar fortsatt gå, bland annat, via minskad personalstyrka. Nu försvinner 250 tjänster på kundtjänst, som ska läggas hos en extern aktör vid namn Foundever, rapporterar Breakit.
Enligt betaljätten kommer dock Klarna-medarbetarna att erbjudas förflyttning till Foundever. De som inte hoppar på tåget kommer dock att bli av med sin anställning.
Vi hoppas att alla ser detta som en möjlighet att arbeta för ett företag i framkant som leder vägen inom innovativ kundtjänsthantering. I det fall någon inte vill flytta kommer deras tidigare roll hos Klarna dessvärre inte längre att finnas kvar. Vi lägger stor vikt vid att säkerställa att flytten blir så bra och smidig som möjligt, säger Filippa Bolz, global kommunikationschef på Klarna, till sajten.
Hon säger också att valet att lägga över kundtjänst på en utomstående aktör inte kommer att innebära att Klarna får färre representanter i kundtjänst.
Nej, det här handlar om att ytterligare förbättra våra tjänster och service, vilket är något vi alltid strävar efter. Foundever är ett av de största kundserviceföretagen i världen med över 170 000 anställda. De är en dedikerad och innovativ global aktör, med samma stora kundfokus som Klarna.
Tjänsterna som berörs ska finnas i Sverige och Tyskland.