Klarna har drabbats av tekniska problem av det mer ovanliga slaget. Enligt rapporter har användare som loggat in på betaljättens app hamnat på andra kunders konton och kunnat se såväl deras betalningar som personuppgifter. Dessutom ska man ha kunnat se delar av, men inte fullständiga, bankuppgifter och kontonummer som kopplats till kontot. Det är dock oklart huruvida man kunnat genomföra köp med någon annans konto.
Efter att haveriet upptäcktes har inloggningen stängts.
Vi upplever för tillfället störningar i våra system orsakade av tekniska problem. Vi gör vårt yttersta för att återställa systemet och våra tjänster till full kapacitet och ber om ursäkt för eventuella besvär som det medför våra kunder. Vi har för tillfället blockerat all inloggning i appen tills vi är säkra på att problemet är helt löst, skriver Klarnas presschef Niklas Gillström i ett mail till Dagens Industri.
Även hos Finansinspektionen pågår nu febril aktivitet för att få reda på exakt vad som hänt och i vilken omfattning det skett.
Vi har kontaktat Klarna och bett dem om en redogörelse för vad som har hänt, säger Karin Lundberg, chef för verksamhetsområdet bank, till tidningen.
Under dagen gick även Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski ut på Twitter och beklagade det inträffade.
Så ledsamt och frustrerande att vi att vi har haft en självförvållad incident, i 30 minuter, som påverkat integriteten hos några av våra användare. Våra medarbetare gör nu sitt yttersta för att allt ska fungera normalt igen och med att vidta åtgärder för att detta inte ska hända igen, skriver han.
LÄS ÄVEN: Klarnas VD efter tekniska haveriet – ”besvikna och frustrerade”