Svenska Klarna som nyligen fick in 90 miljoner euro för att finansiera sitt uppköp av tyska Sofort, har fått lite mindre smickrande uppmärksamhet. SvD Näringsliv skriver nämligen att betalleverantören fått ta emot en rad klagomål från flera kunder.
Enligt tidningen ska flera personer hört av sig till dem och klagat på att de fått påminnelsefakturor när de handlat via Klarna, det innan den ordinarie fakturan dykt upp. Och det finns de som verkar tro att de uteblivna originalfakturorna inte enbart är en miss. Klarna äger även ett eget inkassobolag och kan få extra inkomster på inkassokrav.
– Man undrar om utebliven-faktura-tricket är en affärsidé. Klarna tar 60 kronor i avgift för att inte göra någonting, och kunden är rättslös. Hur ska jag bevisa att jag inte fått en faktura, undrar Glenn Eriksson, en av de som haft problem med Klarna.
Påminnelse direkt
Flera kunder berättar dock att Klarnas kundtjänst återtagit påminnelseavgiften efter att de bestridit den. Men trots det har det kommit in ett antal anmälningar till Finansinspektionen. Samt klagomål till Konsumentverket.
– Vi har under det senaste året fått in en del anmälningar mot Klarna. Vanligast är att anmälningarna handlar om att konsumenten uppger att denne inte har fått faktura från Klarna utan bara fått påminnelsefakturor och inkassobrev, säger Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket.
Konsumentverket har just nu ett pågående ärende mot Klarna. Det handlar dels om marknadsföring av delbetalning på faktura, dels en granskning av Klarnas så kallade uppläggningsavgifter, skriver SvD.
– Konsumentverket har framfört kritik mot Klarna vad gäller att bolaget marknadsför ett delbetalningsalternativ på fakturorna, trots att konsumenten har valt fakturabetalning vid köptillfället, säger Martin Ekelöf och berättar att Konsumentverket också har begärt in uppgifter om Klarnas uppläggningsavgifter för att avgöra om de är lagenliga.
Inte satt i system
På Klarna tar man klagomålen på största allvar och man utreder nu det hela. I ett mejl till SvD anger Erik Engellau-Nilsson, pressansvarig på Klarna, några anledningar till hur klagomålen kan ha uppkommit.
– Exempelvis att man har glömt bort den, inte sett att man har fått mejl från oss, att mejlet har hamnat i spamfiltret eller att man har missat att fakturan sitter på paketet som man har beställt. Oavsett orsak jobbar vi för att minimera risken för att man som konsument ska drabbas av det.
Erik Engellau-Nilsson skriver också att mängden transaktioner som Klarna hanterar kan ha att göra med att så många kunder upplever problem. Han poängterar dock noga att det givetvis inte är något som satts i system från Klarna.
Källa: SvD
Uppdatering:
Klarna har följande kommentar:
"Vi beklagar att kunder upplever att de drabbats av felaktiga krav. Vi hanterar ca 25 miljoner köp varje år och det finns naturliga förklaringar till att ett fåtal kunder drabbas. Ett sådant exempel är felaktiga epostadresser i kombination med flytt från angiven adress. Vi jobbar ständigt med våra processer för att förhindra problem samtidigt som vi förenklar e-handeln för både konsumenter och e-handlare."