Efter framgångsrika tester hos flera större e-handlare som Nordic Nest och NA-KD gör Klarna helt om. Dröjsmålsräntan skrotas, liksom krediter utan slutdatum. Tjänsten "delbetalningskonto" plockas även bort från kassan. Enligt bolaget handlar förändringarna om att sätta press på bank- och kreditbranschen "genom att stärka konsumentskyddet och erbjuda mer hållbara betalningar och krediter".
I dag är vi så stora att vi både har möjlighet och ett ansvar att göra positiv skillnad. Det kan vi göra genom att öka kunskapen, och synliggöra kreditmarknadens baksidor, men störst skillnad gör vi genom att agera själva. Bland annat tar vi nu bort alla onödiga avgifter, ger kunderna fler hjälpmedel för att betala i tid och slutar med oändlighetskrediterna, säger Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski, i ett uttalande.
Klarna har under året flitigt tagit strid mot de så kallade blancolånen, som enligt Finansinspektionen står för över hälften av konsumtionslånen.
Vi fortsätter att arbeta för ett stärkt konsumentskydd och vill sätta ljuset på de största skuldfällorna: från oändlighetskrediter till branschaktörer som använder kunddata för att marknadsföra blancolån. Hållbarhetsarbetet hos våra kunder och konsumenter blir allt mer sofistikerat. Först var det fokus på hållbar produktion, därefter logistik. Nu kommer fokuset öka på betalningarna och då tänker vi leda utvecklingen, säger Sebastian Siemiatkowski.
"Aldrig tagit ett så stort kliv"
Utöver tidigare nämnda förändringar fördubblar även Klarna betalningstiden på sina fakturor från 14 till 30 dagar. Man kommer även att ge kunderna vad man kallar "fler vänliga påminnelser i fler kanaler" för att betalning ska ske i tid.
De här förbättringarna är en investering i vår relation till konsumenter och handlare. Vi har aldrig tidigare tagit ett så här stort enskilt kliv för att göra våra tjänster ännu bättre. Jag ser fram emot att kunna presentera ännu fler förbättringar de kommande månaderna, säger David Fock, global produktchef på Klarna.