Den svenska betaljätten Klarna släpper nu en rapport vid namnet Klarnas e-handelspuls. Rapporten som är daterad maj 2020 ska ge en bild över hur svenskarna ändrat sitt e-handelsbeteende den senaste tiden.
Rapporten har skapats för att erbjuda omvärlden inblick till hur de åtgärder som vidtagits för att minska spridningen av coronaviruset har gett effekt på vad, hur och när vi handlar online, säger Klarnas expert på konsumentbeteende Viveka Söderbäck i rapporten.
Accelererade utvecklingen två år
Likt andra rapporter konstaterar bland annat Klarnas att silversurfarna, över 56 år, ökat sitt e-handlande rejält den senaste tiden.
Coronaviruset accelererade trenden med att äldre tar en större andel av nätköpen motsvarande närmare två års tillväxt på ett par månader, säger Viveka Söderbäck.
Åldersgruppen står idag för 20,1 procent av e-handeln och de har ökat sin andel från 18,3 procent sedan februari 2020.
Precis som e-barometern så visar även Klarnas e-handelspuls att kategorin mat- och apotekvaror är den som ökar mest.
Mindre orter e-handlar mer
Klarna meddelar också att e-handeln ökat mest i de delar av landet där konsumenterna shoppar mycket på nätet sedan tidigare.
Det är främst de mindre orterna som har ökat mest, och bara två av Sveriges tjugo största kommuner e-handlar mer än riksgenomsnittet, skriver Klarna.
Bland betalbolagets kunder, e-handlarna, har man även sett en generell positiv utveckling, med en topp i april.
Omsättningen bland svenska e-handlare har ökat proportionerligt jämfört med tidigare år, samtidigt som det har gått bättre än vanligt för många butiker under april månad, säger Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna
Coronatiden delas upp i tre faser
Klarna har även delat upp mars och april i tre specifika coronafaser när det kommer till kosnumenternas shoppingbeteende på nätet.
E-handelsvåren är tydligt uppdelad i tre faser, den första inföll när många hushåll började bunkra mat- och apoteksvaror i början av mars månad. Den andra i mitten av mars, när de flesta svenskar började spendera mer tid hemma och behovet av underhållning och produkter till hemmet ökade som en följd av detta. Och den tredje i slutet av april och starten av maj, när konsumtionsmönstren börjar återgå mer till tillståndet innan coronavirusets utbrott, säger Viveka Söderbäck.