Klarna är på rätt köl igen, efter ett par tunga förlustår.
Förra året minskade betaljätten och banken sin rörelseförlust till -3,2 miljarder kronor. Det var en rejäl förbättring från 2022, då förlusten uppgick till -10,5 miljarder kronor.
2023 var ett år som för Klarna präglades av att göra saker för första gången och att uppnå nya mål. Vår transaktionsvolym var nästan en 1 biljon kronor och vi såg en förbättring av justerat rörelseresultat med 95 procent, skriver vd:n Sebastian Siemiatkowski i en kommentar.
Klarna uppges nu hantera 2,5 miljoner transaktioner per dag, vilket ökade intäkterna med 22 procent till 23,5 miljarder kronor förra året.
Klarna minskade även sina kreditförluster i absoluta tal med 29 procent, medan förlusterna inom konsumentkrediter var ned med 32 procent.
Detta ledde till en total bruttovinst på 11,7 miljarder kronor, en ökning med 60 procent, jämfört med 2022, med en bruttovinstmarginal på 50 procent. Sett till intäkterna är nu USA Klarnas största marknad,
Bolaget fick även ner kostnaderna inom försäljning och marknadsföring med 31 procent.
Vi firade både vår första månad och vårt första kvartal med lönsamhet på fyra år, och i USA levererade vi en bruttovinst på 1,4 miljarder kronor som drev hela verksamheten framåt, avslutar Sebastian Siemiatkowski.