ANNONS

Klarna förlorade 6,1 miljarder: "Vet hur lönsamhet ska uppnås"

Sebastian Siemiatkowski, vd och grundare på Klarna,

Sparpaket och mer restriktiva krediter ska vända skutan.

ANNONS

Klarna fortsätter att blöda pengar. Enligt bolagets senaste delårsrapport uppgick rörelseförlusten till drygt 6,1 miljarder kronor under årets första sex månader. Det är en tillbakagång på nästan 4,5 miljarder från samma period året innan, då rörelseförlusten skrevs till drygt 1,7 miljarder.

Vi har haft några år där tillväxt har prioriterats högt av investerare. Nu vill de förståeligt nog se lönsamhet. Vi har tvingats till några tuffa beslut, för att säkerställa att vi har rätt folk på rätt plats, fokuserat på affärsmöjligheter som ska ta oss tillbaka till lönsamhet och samtidigt stödja konsumenter och handlare i en svårare ekonomisk period, skriver Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna, i rapporten.

Här kan vi även konstatera att kreditförlusterna, netto, ökat från 1,8 till 2,8 miljarder. Dessa vill man nu komma tillrätta med.

Vi har sagt att vi kommer att ändra vårt förhållningssätt till kreditförluster, som är en medveten konsekvens av hög tillväxt, vilka vi ibland kommer att låna ut något lägre belopp till framförallt nya kunder, skriver Sebastian Siemiatkowski.

Går med vinst i Europa

Men det var inte bara tråkiga besked. Rörelseintäkterna ökade till exempel med 18 procent, från 6,4 till 7,5 miljarder. Intäkterna från marknadsföringsbenet växte med 200 procent på årsbasis och GMV, alltså den totala försäljningen via Klarnas plattform, ökade med 21 procent till 400 miljarder. Man samarbetar även med en allt större andel av USA:s främsta handlare.

Det är nu fler av de 100 största amerikanska handlarna som samarbetar med oss för kundförvärv och förbättrade köpupplevelser än om betalningar - vilket visar hur högt handlarna värderar vår expertis, konstaterar Sebastian Siemiatkowski.

Han är också övertygad om att bolaget kommer att lyckas stoppa blödningen och få ordning på de röda siffrorna, trots tuffa tider.

Klarnas fördel är att vi var lönsamma under våra första 14 år. Det är bara fyra år sedan vi redovisade en rörelsemarginal på 12 procent. I Europa har vi en verksamhet med en bruttovinst på 1 miljard dollar per år. Och vi har använt de senaste åren till att bygga upp en enorm verksamhet i USA med 30 miljoner användare, 31 av USA:s 100 största handlare och volymer som har fördubblats från föregående år. Så ja, investerarna har åter riktat blicken mot lönsamhet och som tur är vet vi hur den ska uppnås, skriver han.

LÄS ÄVEN: Massuppsägningar på Klarna - 700 anställda får sparken

Nils Lund
nils@ehandel.se