ANNONS

Klarna förbereder för kritiserade lagen: "Krävs fler klick"

Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna

Nya bud i checkouterna.

ANNONS

I morgon, den 1 juli, träder den nya e-handelslagen i kraft som innebär att e-handlarna måste ha direktbetalning som första alternativ i sina kassor. En lag som kritiserats från flera håll och dessutom visade sig vara relativt enkelt att runda, om man så önskar.

En av de mest högljudda motståndarna, utöver flera högprofilerade e-handlare, är Klarna vars kreditalternativ inte längre får vara förifyllda i checkouterna. De vill inte uttala sig ytterligare i frågan, men beskriver i ett blogginlägg vad kunderna nu har att vänta när den nya lagen träder i kraft.

Framöver kommer många konsumenter upptäcka att kassan ser något förändrad ut. Exempelvis kommer det fortsättningsvis krävas något fler klick för den stora grupp som föredrar att betala med avgiftsfri faktura, skriver Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna.

I praktiken innebär det att banköverföring kommer presenteras först i kassan, medan exempelvis kreditkort och avgiftsfri faktura kommer placeras längre ner.

"Särskilt betydelsefullt"

Den avgiftsfria 14-dagarsfakturan, som bolaget blivit starkt förknippade med, kommer fortsättningsvis att finnas i kassorna, men alltså kräva en lite större insats för kunden att välja den. Det gäller även en annan populär tjänst.

Den avgiftsfria fakturan är idag den mest populära betalmetoden inom e-handel och trots sin långa historia också den som är bäst anpassad för ett köp online, skriver Joakim Lundberg och fortsätter:

En annan funktion som bidragit till att Klarna upplevs som smidigt är att det betalsätt som du föredragit vid dina tidigare köp presenteras först i kassan, förutom delbetalning som aldrig förväljs, allt för att minimera scrollande och antal klick. Det är särskilt betydelsefullt vid köp med mobilen.

Vad den nya lagen kommer att få för effekter långsiktigt vill betalbolaget inte spekulera i.

Nu är kanske inte juli den mest representativa för e-handeln i stort, så vi kommer nog att behöva ett par månader på oss i alla fall och se vad det innebär i praktiken innan vi kan uttala oss, säger Niklas Gillström, presschef på Klarna, till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Experten om kryphålet i kassalagen: ”Helt rimlig utveckling”

LÄS ÄVEN: Klarna totalsågar regeringens förbud: ”Oerhört oroväckande”

Nils Lund
nils@ehandel.se