Kampen om kunderna hårdnar i betalbranschen – och tonläget höjs. I en intervju med Ehandel nyligen berättade Qliros nya vd Jonas Arlebäck om hur de ska öka intäkterna. Han sa bland annat att kredit- och betalbolaget ska vara e-handlarnas vän, genom att dela med sig av mycket checkout-data till handlarna.
Min bild är att Klarna går mer mot att bli en marknadsplats. Den datan de fångar in är värdefull för framför allt dem, tror jag, eftersom de inte delar med sig av den i någon större utsträckning, tillbaka till handlarna. Köpet av Pricerunner i höstas pekar också i den riktningen, alltså att de går mer mot att bli en marknadsplats.
LÄS ÄVEN: Qliros nya vd om vägen framåt: ”Vi ska vara e-handlarnas bästa vän”
På torsdagen blev Ehandel kontaktade av Jesper Eriksson som är Klarnas landchef i Sverige. I hårda ordalag bemöter han nu Qliro-vd:n Jonas Arlebäcks påståenden om Klarna. Han börjar med att säga att flera uttalanden om Klarna är direkt felaktiga.
Jag tycker att artikeln i sig är intressant, men det framstår för mig som oklart vad Jonas syftar på när han säger att Qliro delar med sig av data på ett strukturerat sätt, som han samtidigt hävdar att konkurrenter inte gör. Det här är faktamässigt felaktigt, dundrar Jesper Eriksson och fortsätter:
Vi på Klarna delar den data vi kan och får göra vid varje köptillfälle och det här är en process som vi ständigt optimerar för både konsumentens och handlarens främsta intresse i åtanke – och givetvis alltid i linje med GDPR. Mot denna bakgrund hade det varit intressant att veta mer specifikt hur Jonas tycker att Qliro utmärker sig i det här avseendet.
"Ett felaktigt påstående"
Jesper Eriksson håller inte heller alls med om att Klarna tagit flera kliv mot att bli en renodlad marknadsplats. Detta var något som bolagets vd Sebastian Siemiatkowski också upprepade, i en intervju med Ehandel i höstas. Betaljätten är och förblir en bank – och ska inte utvecklas till en marknadsplats. Han betonade att bolaget istället hjälper handlare att stå på stadigare ben, för att bli konkurrenskraftigare alternativ till Amazon.
Även Jesper Eriksson understryker detta.
Jonas (Arlebäck reds. anm) menar vidare att Klarna går allt mer mot att bli en marknadsplats och påstår återigen att vi inte delar med oss av data i någon större utsträckning. Även det här är ett felaktigt påstående, eftersom både trafik och konvertering i slutänden de facto sker hos handlaren – inte hos Klarna, säger Jesper Eriksson.
Han tillägger att Klarna erbjuder en myriad av marknadsföringsmöjligheter för handlarna. Det medför i sin tur större chanser till fler nya kunder – en av de riktigt stora utmaningarna inom handeln i dag, enligt Jesper Eriksson.
De investeringar och satsningar vi löpande implementerar skapar också ett mervärde för konsumenten, där vår målsättning handlar om att skapa en optimerad shoppingupplevelse, något som också gynnar handlaren.
LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”
Jesper Eriksson säger också att han höjde rejält på ögonbrynen, när han, i Ehandel, läste att Qliro skulle vara det enda betalningsleverantören som jobbar med betalningar som kärnverksamhet. Detta medan andra nischbanker har sin betaltjänst som rekryteringskanal för andra tjänster, såsom kreditkort.
Det här tyckte jag var ett extra intressant uttalande. Mig veterligen gör Qliro exakt samma sak som nischbankerna han refererar till, då Qliro använder sin betalningstjänst som en rekryteringskanal för blancolån. Blancolån, som vi alla vet, marknadsförs aggressivt och är en substantiellt bidragande orsak till överskuldsättningen i samhället, säger han och fortsätter:
I artikeln hävdar Jonas även att blancolånen inte är en central del i deras erbjudande, men att de skulle vara “efterfrågade av kunder och handlare”. Jag är ytterst tveksam till att detta, av handlare, är en efterfrågad lösning. Jag har faktiskt aldrig mött en handlare som efterfrågat att Klarna skulle erbjuda blancolån till konsumenter.
"Bör sluta med blancolån"
Han avrundar sedan med att rikta kritik direkt mot Jonas Arlebäck och Qliro.
Jag skulle vilja avrunda med att säga att om Jonas och Qliro verkligen vill bli handlarens bästa vän, som de påstår, bör de sluta med blancolån och istället hjälpa handlarna till bättre lönsamhet genom en långsiktigt hållbar affärsmodell. En modell som som inte uppstår på grund av att konsumenter hamnar i ohållbara skuldfällor.
Jag har givetvis förståelse för att många av Jonas uttalanden grundar sig i hans personliga åsikter, men för mig kändes det viktigt att bemöta de felaktigheter som framkommer om Klarna i artikeln och ge min syn på de sakfrågor som berörs.