ANNONS

Klarna Checkouts väg in i nätbutikernas hjärta

Klarna Checkouts väg in i nätbutikernas hjärta

Vi har den senaste tiden rapporterat om att allt fler e-handlare väljer Klarna Checkout (KCO). De stora nätbutikerna är antagligen inte lika snabba att hoppa på Klarnas "superkassa". Anledningen är förmodligen flera och det är lite skrämmande att lägga alla ägg i en kassa.

ANNONS

Den växande m-handeln verkar dock ge Klarna en väg in hos de som kanske är lite skeptiska. Den mobila handeln växer så det knakar och Klarnas kassa, som separerar köp och betalning, passar minst sagt bra in i en mobil värld.

StylePit med den stora e-handelskoncernen SmartGuy bakom sig valde att ta in KCO för sin mobila butik. Nu gör svenska nätjätten Adlibris samma sak.

– Allt fler människor kommer till Adlibris via mobilen och bara under det senaste året har andelen mobilbesök fördubblats. Idag förväntar sig kunder en bra användarupplevelse även i mobilen, därför har vi tagit oss tid att utveckla en hemsida som möter våra kunders höga krav, Klarnas Checkout var den perfekta kassalösningen, säger Peter Brühl, försäljnings- och marknadschef på Adlibris.

Precis som StylePit ska Adlibris utvärdera möjligheten att använda Klarna Checkout även i den vanliga nätbutiken. Något som för StylePits del ser ut att kunna bli verklighet.

Klarnas nya kassa verkar alltså glida in den mobila vägen hos större nätbutiker. Vi får förstås vänta och se om Adlibris väljer Klarna Checkout för alla deras transaktioner.

Men Klarna är nog inte ledsna om inte alla går all-in med KCO, för även den mobila handeln lär vara värdefull. M-handeln växer som vi vet explosionsartat och att sno den kakan är förmodligen värt en hel del.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se