På tisdagen stod det klart att Klarna och Footway krokar arm. Modekoncernen ska främst ta hjälp av betaljättens tjänster och verktyg inom marknadsföring. Samarbetet omfattar bland annat exponering på Klarnas sociala mediekanaler, liksom tillgång till olika marknads- och medielösningar. Ett exempel är en Klarna-utvecklad influencer marketing- och mätplattform. Sammantaget ska de olika lösningarna stärka Footways varumärke.
LÄS ÄVEN: Klarna ska stötta modekoncernens PR: ”Ambitiöst samarbete
Frågan är om detta är en del av ny Klarna-strategi kring marknadsföring, för att stärka relationen med de handlare som använder betaljättens tjänster? Betalbolaget har redan visat prov på att vilja bredda sitt erbjudande. Ett exempel är förvärvet av Pricerunner i höstas som nu integreras i Klarna-appen. Vissa menar även att bolaget är i färd med att förvandlas till allt mer av en marknadsplats.
Strategiska bolagsförvärv
Jesper Eriksson, Sverigechef för Klarna, säger till Ehandel, att Klarna ständigt utforskar nya sätt att stötta sina partners och deras tillväxt.
Vi har det senaste året har lagt mycket fokus på att utveckla organisationen för att bli en strategisk och långsiktig tillväxtpartner för våra handlare. Strategiska bolagsförvärv som Hero, Apprl och Pricerunner är bra exempel på det, men vi har också utvecklat organisationen för att kunna erbjuda mer till våra handlare, säger han och tillägger:
Vi har gått från att ha typiska säljteam till att nu jobba med mindre tvärfunktionella team med många olika kompetenser, bland annat marknadsföring. Vi vill att man ska se oss som en tillväxtpartner för hela sin affär, inte bara betalningar.
Är det här ett led i en ny strategi för Klarna?
Ja, i allra högsta grad. Det har varit ett stort fokus under 2021 och kommer fortsätta utvecklas ännu mer framöver.
Hon säger att bolagets utgångspunkt är att e-handlare i dag lägger väldigt mycket pengar på marknadsföringskanaler, som Facebook och Google. Klarna vill därför erbjuda ett alternativ som är mer kostnadseffektivt, hävdar han.
De bolagsförvärv och den interna kompetens som vi utvecklat under 2021 har format ett starkt tillväxterbjudande. Detta i kombination med våra betalningsalternativ är väldigt kraftfulla verktyg för handlare. De kan attrahera fler kunder, driva webbplatstrafik – öka konvertering, antalet köpta varor och därmed intäkter. Betalningar är fortfarande vår ryggrad, men marknadsföringserbjudandet växer kraftigt.
Vad har ni för mål med marknadsförings-satsningen?
Målet är som alltid att våra partners ska lyckas så bra som möjligt i sin affär genom sitt samarbete med oss.
Vad ska det leda till?
Vi vill genom att satsa på olika marknadsföringslösningar öka chanserna för våra partners att attrahera nya kunder, växa sin affär och stötta expansion till nya marknader samtidigt som konsumenterna ska få än mer relevanta och bra shoppingerbjudanden.