Befinner sig Klarna i ett stålbad? Det är i alla fall något som medier har slagit fast gång på gång, senaste månaderna.
Och det är knappast taget ur luften. Enligt bolagets senaste delårsrapport uppgick rörelseförlusten till drygt -6,1 miljarder kronor. Det är en nedgång med ytterligare nästan 4,5 miljarder från samma period året innan – då rörelseförlusten landade på drygt -1,7 miljarder.
Samtidigt sjösatte bolaget innan sommaren ett sparpaket som av facket Unionen kallar för uppsägningar, men som av Klarna beskrivs som frivilliga avgångar med avgångsvederlag.
Målet är hursomhelst att minska personalstyrkan med runt 10 procent, motsvarande 700 personer. Nyligen stod det även klart att företaget siktar på att minska personalstyrkan med ytterligare knappt 100 personer.
"Försäljningsvolymen ökade med 21 procent"
Men när Ehandel kontaktar Jesper Eriksson så vill han genast tillbakavisa bilden av Klarna som ett bolag på dekis:
Klarna fortsätter att växa i en imponerande takt. Intäkterna växer snabbare än försäljningsvolymen, med en ökning om 24 procent ”år-till-år” till 9,1 miljarder kronor, säger Jesper Eriksson och fortsätter:
Medan e-handeln minskade under Q2 i år med -6 procent, så ökade Klarnas försäljningsvolym med 21 procent. Och vår kärnaffär är väldigt lönsam. I Europa har vi en verksamhet med en bruttovinst på 1 miljard dollar.
Han framhåller också att tillväxten i USA fortsatt är kraftig, med en fördubbling av försäljningsvolymen, ”år-till-år”, på 109 procent.
Vi har nu 30 miljoner konsumenter i USA och 30 av de största handlarna i USA använder Klarna, vilket är fler än Affirm och Afterpay tillsammans.
"Bra förutsättningar framåt"
Men lönsamheten då? Varför gör Klarna miljardförluster. Jesper Eriksson svarar så här på den frågan:
Vi har haft några år där tillväxt har prioriterats högt av investerare. Nu vill de förståeligt nog se lönsamhet. Vi fokuserar nu mer på affärsmöjligheter som snabbare ska ta oss tillbaka till lönsamhet, och samtidigt stödja konsumenter och handlare i en svårare ekonomisk period, säger han och tillägger:
Klarna är så mycket mer än en betal- eller fakturatjänst och de investeringar vi gjort under de senaste två åren, med till exempel strategiska förvärv, har gett oss riktigt bra förutsättningar framåt. Vårt marknadsföringserbjudande har exempelvis vuxit med 200 procent det senaste året.
"Märker vi bryr oss"
Sverige beskriver han, inte helt oväntat, som ”en minst sagt mogen marknad för Klarna”.
Uppskattningar säger att vi hanterar knappt hälften av betalningarna. Att fortsätta ha en kraftig tillväxt från det läget är förstås utmanande, men trots det, och trots rapporter om vikande e-handel, så ökar vårt GMV i Sverige, säger Jesper Eriksson och tillägger:
Jag tror att det beror på att konsumenterna verkligen märker att vi bryr oss och jobbar stenhårt varje dag för att de ska ha en riktigt bra upplevelse.
Jobbar med hållbara krediter
Han betonar också att Klarna är stolt över att leda utvecklingen mot vad man kallar för ”en mer hållbar kreditmarknad i Sverige”.
Vi har sedan september förra året sparat 150 miljoner dollar, som stannar i nordiska konsumenternas fickor. Historiskt har kreditbolag, långivare och banker utnyttjat när deras kunder under kriser, och konsumenten har fått finna sig i skyhöga räntor och avgifter som bara läggs på och på.
Hur menar du då?
Det här är första gången som det verkligen finns bra alternativ. Vi vill skydda konsumenter från att hamna i ohållbara ekonomiska situationer. Särskilt nu när det är extra viktigt att hålla koll på pengarna i plånboken. Vi kommer att försöka hjälpa konsumenterna med det.
Den svenska betalmarknaden, säger han, är dopad eftersom den bygger på ”aggressiva upplägg som ska generera påminnelse- och inkassointäkter”. Något som dock Klarna, inte sällan, har kritiserats för att ägna sig åt genom åren. Men den kritiken är helt obefogad, enligt Jesper Eriksson.
Vi har bestämt oss för att vara en motkraft till det. Det vinner konsumenterna på redan nu, och det kommer vi och de handlare som jobbar med oss att vinna på över tid