ANNONS

Klarna betalar tillbaka miljoner - efter kritiken: "Har ett ansvar"

Så ska man komma till rätta med bluffsajter.

ANNONS

Klarna har använts som betalalternativ hos flera bluffsajter, och andra oseriösa aktörer, som utger sig för att vara legitima e-handlare för att lura konsumenter på pengar. De har även fått kritik för att inte ha hanterat reklamationer på rätt sätt i samband med klagomål på berörda aktörer.

Men det ska det bli ändring på nu, säger Klarna, och sjösätter en rad åtgärder för att komma tillrätta med problemen. Dessutom kommer tidigare reklamationer, som fått nobben, att omprövas.

Det innebär att miljontals kronor kommer återbetalas till konsumenter, som drabbats av oseriösa handlare, de närmsta dagarna.

Återbetalningarna sker automatiskt och utan att konsumenterna själva behöver ta kontakt med Klarna. Klarna förtydligar också sina rutiner för kundservice och ger internutbildning för att konsumenternas invändningsrätt ska följas och vara lätt att förstå, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Bland åtgärderna som lyfts fram kommer man bland annat att ha ett varningsmeddelande i checkouten för de Klarna-anslutna aktörer som inte verifierats av Klarna. Men också för de som har en ökande mängd klagomål.

Bluffsajterna som lurar människor på pengar är ett växande problem för hela branschen men också för samhället i stort, och deras metoder blir allt mer sofistikerade. Vi genomför därför en rad åtgärder för att bättre skydda svenska konsumenter. Det ska alltid vara tryggt och säkert att handla med Klarna. Vi har ett ansvar som vi tar på största allvar, säger David Fock, produktchef för Klarna, i en kommentar.

Man säger även att man kommer att granska klagomål mot ej verifierade handlare mer kritiskt och förbättra övervakningen av butiker. Klarna ska också stänga av butiker, som inte är tydliga med information till konsumenter, snabbare.

Klarna genomför just nu en genomlysning för att identifiera och stänga av oseriösa handlare som med sofistikerade metoder försöker vilseleda svenska konsumenter, skriver bolaget.

LÄS ÄVEN: Jätteökning av ärenden mot Klarna - används på bluffsajter: "Allvarligt"

LÄS ÄVEN: E-handlaren anmäld: Anklagas för bluffvaror

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap