Faktureringsbolaget Klarna har infört något de kallar scorekort som innebär att en omfrågandekopia mycket sällan behöver skickas ut till kunder vid en analys av deras kreditvärdighet. Vi undviker här att kalla det kreditupplysning eftersom att en sådan måste efterföljas av att en omfrågandekopia skickas ut, helt enkelt ett kvitto på att någon kollat upp din finansiella trovärdighet. Klarna beskriver scorekortets funktion såhär:
"När kunden ska göra ett köp på nätet tar scorekortet hänsyn till ett antal parametrar utöver kreditupplysning som vägs tillsammans i en helhetsbedömning av om kunden ska godkännas köp eller inte. En stor fördel för kunden är att en kreditupplysning inte alltid behöver tas och att kunden därmed slipper att få omfrågandekopia."
Ni kanske minns att vi har diskuterat lagen (sammanfattning av lagen) som trädde i kraft den 1:a januari i år, den som tvingar faktureringsbolag och andra institutioner att skicka ut en omfrågandekopia för varje kreditupplysning som sker på en privatperson.
Klarnas nya scorekort fick oss givetvis att tänka på denna lag och vi ställde därför några frågor till Magnus Fredin på Klarna. Han hävdar bland annat att lagen inte ligger till grund för detta nya scorekort, utan det ska primärt handla om att öka acceptansgraden.
Är detta scorekort ett svar på den nya lag som trädde i kraft den 1:a januari?
Nej. Det nya scorekortet vi tagit fram är bara ett i ledet av alla de saker vi gör för att öka våra ebutikers försäljning - något som varit vårt mål sedan starten 2005. I ljuset av lagändringen finns det dock en stor fördel med vårt scoringkort och det är att vi vid färre tillfällen behöver göra en kreditupplysning för att godkänna ett köp. Detta leder till färre omfrågandekopior, en bättre slutkundsupplevelse och mer försäljning på lång sikt för våra ebutiker.
Hur har lagen påverkat Klarna och dess kunder?
Det är genom våra 10000 butiker och drygt 4 miljoner människor som handlat med oss som vi kunnat bygga upp en unik intern kunskapsbank och en relation till ett mycket stort antal konsumenter. Detta innebär att vi blir mindre beroende av kreditupplysning för att godkänna köp och det nya scorekortet gör att vi kan utnyttja denna fördel ännu mer.
De butiker som använder våra dynamiska villkor har dessutom sluppit göra några som helst förändringar själva i villkorstexter - istället har vi skött detta. I och med förändringen har vi även rekommenderat de butiker som inte ännu använder sig av de dynamiska villkoren att byta till dessa för att säkra att korrekt information ges till slutkund.
För att summera, lagändringen har alltså inte påverkat varken oss eller våra butiker försäljningsmässigt, främst genom vår interna kunskapsbas. Tvärtom har vi nu sett en ökning av försäljningen genom lanseringen av scorekortet.
Hur undviker detta scorekort att en fysisk omfrågandekopia behöver skickas ut?
Eftersom vi genom scorekortet kan använda vår expertis och vår unika kunskapsbank inom ehandel ännu bättre innebär detta att färre kreditupplysningar behöver göras - vi kan ju numera basera besluten på vår egen kunskap.Genom scorekortet och det stora antal parametrar som vi tar ställning till i bedömningen kan vi alltså göra en ännu mer träffsäkra i de köp vi kan godkänna.
Hur skiljer sig ert scorekort mot en vanlig kreditupplysning?
Skillnaden är helt enkelt att vi blir betydligt mindre beroende av externa leverantörer av information för att kunna göra en träffsäker bedömning. Större delen av informationen och kunskapen finns alltså hos oss.
Vi tackar Magnus för att han tog sig tid att svara på våra frågor. En eventuell koppling till den nya lagen spelar givetvis inte någon större roll. Faktum är att ett minskat utskick av omfrågandekopior, något som kunder lär uppskatta, och en ökad acceptansgrad gagnar både Klarna och de e-handlare som använder deras tjänster. Vi förutsätter också att Klarna har stenkoll på lagen och sköter dessa bitar åt e-handlaren.
Klarna vill även förtydliga att de redan den 1:a januari, när den nya lagen trädde i kraft, vidtog åtgärder för att minimera behovet av att skicka ut omfrågandekopior. Scorekortet är ytterligare ett steg för att minska utskicken men sägs alltså främst vara till för att öka antal kunder som blir accepterade för fakturaköp.