Det går fortsatt tungt för MQ. Både omsättning och resultat föll det senaste kvartalet. Modekedjan omsatte 406 miljoner kronor under fjärde kvartalet, en försämring med nästan 9 procent jämfört med förra året.
Rörelseförlusten uppgick till hela 22 miljoner kronor, att jämföra med förra årets åtta miljoner.
Under mitt första år som vd på MQ har jag konstaterat att förändringsbehovet varit större än jag trodde. Utvecklingen av försäljning och lönsamhet i bolaget motsvarar inte förväntningarna vare sig på kvartalet eller på året, kommenterar Ingvar Larsson, vd på MQ, i företagets bokslutskommuniké.
Försäljningen i jämförbara enheter backade även den med nästan 8 procent. Detta trots en stärkande e-handel.
Under fjärde kvartalet har försäljningen och besöksutvecklingen varit svag vilket huvudsakligen kommer från ett lägre realager, som påverkat försäljningen negativt men samtidigt gett lägre prisnedsättningar i den totala affären. Dessutom har vår nya e-handel uppvisat kraftigt ökad tillväxt genom trafiktillväxt och avsevärt högre konvertering, säger Ingvar Larsson.
Vi fortsätter vår digitala utveckling där vi dagligen agerar på de insikter och möjligheter vi finner i vårt analysarbete i syfte att erbjuda en ökad kundupplevelse.
Än värre gick det för Joy där försäljningen störtdök med 15,7 procent till 54 miljoner kronor. Rörelseförlusten där landade på tolv miljoner kronor, vilket är två miljoner sämre än motsvarande period förra året.