De som säljer kläder och skor på nätet hade en stark augustimånad. Den delen av e-handeln har vuxit med 9 procent hittills i år, sett till omsättning.
Att fler handlar på nätet visar att e-handeln fortsatt är väldigt stark. En mycket stor andel av köpen i fysiska butiker inleds med att konsumenterna gör research på nätet, och här är vi bara i inledningsfasen av en utveckling som kommer accelerera när generativ AI når ännu större genomslag hos både handlare och konsumenter, kommenterar Svensk Handels innovationschef Per Ljungberg.
Totalt sett var det också fler som e-handlade i årets augustimånad, jämfört med i fjol. Och det var fjärde månaden i rad som det e-shoppades mer än under motsvarande månader i fjol.
Tillväxten sjunker
Ändå minskade e-handelns omsättning med -1 procent i augusti. Branschens tillväxt har därmed sjunkit under sex av åtta månader i år.
Totalt rör det sig om en nedgång på -4 procent hittills i år. Om vi även räknar in nätköp från utländska sajter mildras nedgången något till -3 procent.
E-handeln utvecklas också sämre i löpande priser, än den totala handeln. Enligt Svensk Handels ungefärliga beräkningar rör det sig troligen om en minskad volymförsäljning med 10 procent hittills i år i e-handeln. Och detta till följd av de breda prisökningarna på många varor i samhället.
Många e-handlare i mellansegmenten som fram till nu bara fokuserat på stort utbud, räckviddsannonsering online och tillväxt utan lönsamhet, går sannolikt en väldigt tuff höst tillmötes, kommenterar Per Ljungberg.