Sedan Kjell & Company grundades för 27 år sedan och har sedan dess öppnat 86 butiker i Sverige och anlagt en populär e-handel. Förra året omsatte bolaget strax över en miljard svenska kronor. Expansionen till Norge blir företagets första steg utomlands.
– Vi har under flera år noga studerat olika marknader. Det finns många likheter mellan den norska och den svenska detaljhandelsmarknaden som gör att vi är övertygade om att Norge passar oss bäst som ett första steg utanför Sverige, berättar Mikael Dahnelius, som är etableringschef för Kjell & Company.
Förutom att den förstås är på norska kommer den nya e-handeln inte att skilja sig från den svenska, vad gäller till exempel betalsätt och andra inslag.
- Vi har ett svenskt onlineformat som vi tar till Norge. Den norska e-handeln kommer att spegla den svenska sajten, åtminstone som utgångspunkt. Sen får vi se hur konsumenterna svarar på det, säger Jesper Arvidsson som är företagets marknads-, och e-handelschef.
E-handeln ska komplettera butiker
På sikt vill Kjell & Company etablera minst 60 butiker i Norge, och planen är att e-handeln ska utgöra både en viktig säljkanal och ett komplement till de fysiska butikerna.
- Den är en jätteviktig sjävservicekanal. Många besöker först onlinebutiken för att sen komma till en fysisk butik för att handla. Andelen av våra kunder som tittar online först och sen handlar i butiken är mycket större än den som gör tvärt om.
Hade ni kunnat öppna en e-handel i ett land utan att samtidigt etablera fysiska butiker?
- Det är svårt att spekulera i, men hela vår affärsidé bygger på den här modellen. För oss är butiksupplevelsen en stor del av konceptet så jag har svårt att se en lansering utan fysiska butiker, säger Jesper Arvidsson.
Hur stor del av er omsättning går via e-handeln?
- Den absolut största delen av omsättningen kommer via butikerna. Sedan växer onlinehandeln väldigt hälsosamt, säger Jesper Arvidsson.
Vad menas med "hälsosamt"?
- Att vi är nöjda.